Wat is dit voor apparaat uit het oorlogsmuseum Overloon?

Het is een 3-poot met een betonblok er onderaan. En er hangen houten blokjes (drijvertjes ???) aan.
Ik vermoed dat het in het water heeft gestaan, maar ik zie de functie niet.

Picture for question
Computoon
een jaar geleden
Stond er geen bordje bij met toelichting?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Helaas... Geen bordje...
crispy
een jaar geleden
Ik kan ook alleen maar gokken, er loopt een buis van boven naar het apparaat beneden (dat driehoekige ding). Dat daar beneden zou een drukschakelaar kunnen zijn en omdat het verbonden is met boven lijkt het een drukverschil schakelaar. Dan die houten blokjes... een (letterlijk!) houtje touwtje oplossing om eveneens het waterniveau aan te kunnen geven.
In militaire toepassing gedacht: misschien een detectie voor langsvarende schepen, dat golfslag wordt gedetecteerd?

Het beste antwoord

Het is een strandmijn. Het betonnen blok werd ingegraven, rest stak er boven uit. Als er een landingsschip aankwam en deze raakte, werd deze uitgeschakeld. Ergens aan de ijzeren constructie zat een mijn.

Simpele versies hiervan stonden ook op het strand van Normandië (zie afbeelding).
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Kan helaas zo snel geen goed plaatje vinden van DIT type strandmijn, maar deze info werd mij vertelt door een vriend die bij museum Overloon werkt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Weer wat geleerd! Dankjewel.