Wie weet iets over deze messing sleutel? is 62 mm, deel van de baard is draaibaar, gevonden tussen oude collectie Marine items

Messing sleutel, 62 mm lang.
Genummerd met nr. 13 ook op de baard (zie foto)
Deel van de baard is in 4 standen draaibaar wanneer men de
sleutel naar rechts draait, naar links blokkeert het draaibare deel.

Sleutel is gevonden tussen een oude collectie Marine items, maar geen
enkel idee of deze er iets mee te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Dat is een sleutel die bijvoorbeeld bewakers van een pand gebruikten. Ze hadden een klok bij zich als ze hun ronde liepen en op bepaalde plaatsen in het pand hingen dat deze sleutels, die ze in de klok moesten steken en omdraaien. Zo kon men controleren of ze hun ronde wel gemaakt hadden en ook hoe laat ze dat deden.
In de klok zat een kaart waar de sleutel een stempel op drukte. Goede kans dat dergelijke "nachtwakersklokken" ook bij de marine gebruikt werden, wat dan verklaard waarom je hem bij marinespullen gevonden hebt.
Toegevoegd op 11 februari 2022 12:15: tekst