Ha, die Barry;

De val van het IJzeren Gordijn. Het geweldloze verzet van Ghandi. De val van Franco. De Anjerrevolutiie. De val van het bewind van Pinochet. Het verdrijven het Videlaregime. Het afzetten van de generaals in Griekenland. Allemaal vrij recente voorbeelden van de rede (de pen) die het won van een gewapende macht (het zwaard).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sinds de boekdrukkunst...

Toegevoegd op 24-04-2009 15:13:00
en na het ijzertijdperk, daarvoor maakte het weer niet zoveel uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is altijd al zo geweest en nu nog. Uiteindelijk zul je altijd meer mensen voor of tegen je weten te laten zijn door een geschrift dan met wapens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zwaard is er voor de korte termijn, de pen voor de lange termijn. Dat wisten de Romeinen al, de Ottomanen ook. Als Hitler dat had geweten, had het wellicht allemaal veel langer kunnen duren.

Eigenlijk is het bij het opvoeden van kinderen niet veel anders. Met slaan en schreeuwen worden ze wel bang van je, maar luisteren ze tot je niet meer kijkt. Met geduldig uitleggen, duidelijkheid schaffen etc. maak je goede kans dat ze het een volgende keer vanzelf doen.
In de wereldgeschiedenis was het feitelijk niet veel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.a. in het Deyfus proces met de pen van Emile Zola die het pamflet schreef "j'accuse"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeivraag, +2,

Heb even rond zitten te snuffelen en vond hier een artikel (zie link).

Hieronder een klein detail:
---
Mao Xedongs Rode Boekje veroorzaakte de dood van 29 miljoen Chinezen en wordt nog gehanteerd door een handjevol Maoïsten ergens diep in de Himalaya.Momenteel druipt het bloed bij bakken uit de koran en is het rode vocht enigzins geronnen in de nog aanwezige exemplaren van Mein Kampf. Men zegt wel de tijd heelt alle wonden, maar laten we even naar het Nieuwe Testament kijken. Het eerste antisemitische geschrift dat door de eeuwen heen geleidt heeft tot de dood van letterlijk miljoenen Joden, inclusief de zes en half miljoen die omkwamen in de kampen gedurende WO2. Tijdens de kruistocht van Godfried van Bouillon werden tijdens de verovering van Jeruzalem alle moslims en Joden afgeslacht. Tijdens de middeleeuwen wordt Godfried van Bouillon beschouwd als edelste ridder aller tijden.
---