Hoe kan het dat Zwitserland nog steeds een traditie heeft met wapenschilden?

2 jaar geleden
1.1K
SimonV
2 jaar geleden
Wat bedoel je? Nederland heeft die traditie bijvoorbeeld toch ook?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wapens_van_Nederlandse_deelgebieden
https://en.wikipedia.org/wiki/Flags_and_arms_of_cantons_of_Switzerland
MrBart
2 jaar geleden
@SimonV Dat je in Zwitserland overal vlaggen ziet bij gebouwen e.d. met allerlei wapenschilden, alsof het veel meer speelt dan hier?
SentWierda
2 jaar geleden
Het nationalisme, het nationale gevoel, is nergens zo groot als in Zwitserland, vandaar de vele wapenschilden. In tegenstelling tot landen als Nederland, Duitsland en Frankrijk is Zwitserland al vele eeuwen een echt land. Duitsland was al die eeuwen een samenraapsel, van staatjes, Frankrijk bestond uit diverse regio's zonder verband en Nederland bestaat pas sinds vrij recente datum, sinds het verlies van Vlaanderen en de aansluiting van Limburg.

Antwoorden (1)

Natuurlijk zijn er meer landen met een traditie van wapenschilden.
In je reactie zeg je: “Dat je in Zwitserland overal vlaggen ziet bij gebouwen e.d. met allerlei wapenschilden, alsof het veel meer speelt dan hier?”

Pas op 12 september 1848 werd het moderne Zwitserland opgericht als een bondsstaat met een krachtige federale Zwitserse grondwet. Vóór die tijd werd de burgers veelal bestuurd door de kantons.
Zwitserland is een klassiek geval van een ‘willensnation’: ze hebben geen gemeenschappelijke taal, geen gemeenschappelijke religie, maar een gemeenschappelijke wil die hen bij elkaar houdt.
Met een oppervlakte die even groot als die van Nederland is, is Zwitserland verdeeld in 26 kantons. Dat vergroot het eenheidsgevoel ook niet.
Om dit gevoel te versterken, wordt daarom veel waarde gehecht aan de wapenschilden.
De Zwitserse Wapenschildenwet is een belangrijke wet voor onder meer de bescherming van eeuwenoude symbolen die zijn voortgekomen uit de geschiedenis en traditie van het land. Deze verwijst naar alle vlaggen en wapenschilden van het land en de kantons.
SimonV