Komen de landelijke dagbladen op delpher na 1995 buiten de KB online?

2 jaar geleden
1.2K
LeonardN
2 jaar geleden
Ik snap je zin niet. Waar staat KB voor?
dk
2 jaar geleden
Ik bedoel na 1995 de dagbladen op website delpher niet op nexis
LeonardN
2 jaar geleden
Maak er eens een goede duidelijke zin van dan. Want ik snap er nog steeds NIKS van.
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.historici.nl/de-speld-in-de-hooiberg-en-andere-mogelijkheden-van-big-data-delpher-als-bron-voor-historisch-onderzoek/
"
Ook de Koninklijke Bibliotheek mag niet zomaar teksten op internet plaatsen als daar nog auteursrechten op rusten. Dat betekent dat voor vrijwel al het twintigste eeuwse materiaal eerst toestemming verkregen moet worden, en dat lukt niet altijd. Dat is een van de redenen dat er bijvoorbeeld nog geen publicaties van na 1995 op Delpher beschikbaar zijn en sommigen artikelen alleen in de leeszaal van de Koninklijke Bibliotheek kunnen worden gelezen.
"

Antwoorden (1)

Ja. Op de eigen websites van de landelijke dagbladen zijn veel nummers van na 1995 te vinden. Bijvoorbeeld op www.volkskrant.nl/archief
Delpher (Koninklijke Bibliotheek, KB) is vooralsnog niet verder dan een gedeelte van 1995. Maar bestrijkt wel de periode 1618-1995, met vele tientallen miljoenen pagina's. Recente kranten (vanaf 1995) zijn auteursrechtelijk een probleem, omdat een groot gedeelte van de kranten de afgelopen tientallen jaren niet wordt gevuld door eigen journalisten maar door freelancejournalisten. Hun werk is wettelijk beschermd.