Waren de Lumière broers bij de openbare vertoning van L'arrivée d'un train en gare de La Ciotat?

Ik had niet genoeg letters om het in de vraag toe te voegen, maar het gaat hier om de eerste openbare vertoning van L'arrivée d'un train en gare de La Ciotat . Waren de makers er toen bij?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

1.1K

Antwoorden (1)

Nee.

Het filmpje (50 seconden) over de aankomst van een stoomtrein op een station werd op 25 januari 1896 in Lyon in een tot schouwburg omgevormde winkel voor het eerst vertoond. De opnames waren in de zomer van 1895 gemaakt, maar behoorden niet tot het programma dat in december van dat jaar in het Grand Café in Parijs te zien was. De gebeurtenis in Lyon stond onder leiding van Marius Perrigot, een directe medewerker van de gebroeders Lumières. Perrigot werd geassisteerd door de Algerijn Félix Mesguich.
Amadea