Hoe vaak ging in de tweede wereldoorlog het luchtalarm af?

Zijn er ergens cijfers te vinden over hoe gebruikelijk het was? Of in welke orde van grote moet ik denken (maandelijks, wekelijks ect.)?

3 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Dat verschilde erg per plaats en per tijd. Bijv. in Amsterdam was het in verschillende periodes een paar keer per dag / nacht raak, maar soms was er een paar dagen of weken geen luchtalarm. In Amsterdam werden bijv. de havens gebombardeerd. Ik denk dat het op andere plaatsen, op het platteland, met minder vitale dingen die uitgeschakeld moesten worden, heel veel minder was - misschien wel nooit?
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
http://getuigenverhalen.nl/projecten/geallieerde-bombardementen-in-amsterdam-noord-op-de-fokkerfabriek-in-juli-1943
http://www.dedokwerker.nl/bombardementen_amsterdam.html
Er waren wel eens bombardementen maar echt niet wekelijks dat was in duitsland wel het geval maar in Nederland niet
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@ronron: als je bijv. de dagboeken van (de latere dichteres) Hanny Michaelis leest, en ouderen spreekt over die periode, dan zie je dat luchtalarm in Amsterdam in sommige periodes écht veel vaker dan wekelijks voorkwam.
Het luchtalarm ging af bij luchtaanvallen.
Luchtaanvallen werden uitgevoerd door de Duitsers, maar veel vaker door de geallieerden.
Er is een bron, maar deze is niet volledig.
In deze tijd werden de aanvallen en gewonde en gedode mensen niet precies bijgehouden.

De Duitse aanvallen in de lucht die geregistreerd zijn, zijn verdeeld over 8 dagen.
Toen is zeker het luchtalarm afgegaan.

De geallieerden hebben circa 600 bomaanvallen uitgevoerd boven Nederland.
Tijdens deze aanvallen ging natuurlijk ook het luchtalarm af.

Nogmaals, het zijn circa getallen.
Maar als je de oorlog afrond op 5 jaren en de luchtaanvallen op 600, zijn het toch 120 luchtalarmen per jaar!

https://www.niod.nl/nl/vraag-en-antwoord/duitse-en-geallieerde-bombardementen-op-nederland