Is het epos van Gilgamesh ouder dan de Bijbel?

Volgens veel historici is het epos van Gilgamesh het oudste verhaal ter wereld. Gelovigen spreken dit weer tegen. Zij zeggen dat de Bijbel ouder is.

4 jaar geleden
4K
LeonardN
4 jaar geleden
Gelovigen die tegenspreken dat Gilgamesj ouder dan de bijbel is, zullen daar een bepaald belang bij denken te hebben.
Het zijn dan ook niet voor niets gelovigen. Als ze overtuigende bewijzen zouden hebben voor hun claims, zouden ze het ook niet meer hoeven geloven. Overigens is er ouder schrift dan Gilgamesj.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrift
"
Vermoedelijk ontstond het schrift zo'n 5000 tot 6000 jaar geleden, rond 3500 v.Chr. in Soemer en later in zeer uiteenlopende gebieden van de wereld, zoals Egypte, de Indusvallei en China en (tussen 1200 en 400 v.Chr.) ook in Meso-Amerika. Waarschijnlijk is het schrift vanuit Mesopotamië verspreid naar de Indusvallei en naar Egypte. Aangenomen wordt dat het Chinese schrift onafhankelijk daarvan is ontwikkeld.
" Het oudste opgetekende verhaal ter wereld zal dus waarschijnlijk vergaan zijn. Nog ouder dan dat zijn grotschilderingen, welke je ook zou kunnen zien als een soort verhaalvertelling.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grotschildering

Het beste antwoord

Het epos van Gilgamesj is ouder dan de Bijbel en ook de gevonden fragmenten van het epos zijn ouder dan de eerste tekst opgenomen in de Bijbel.

De Bijbel zoals we die nu kennen is sowieso een vrij recente verzameling van boeken. Het nieuwe testament is pas ~50nChr tot 100nChr geschreven en de uiteindelijke totstandkoming
van de bijbel is pas ~400 nChr geweest. Het uiteindelijke epos van Gilgamesj zou in de 12de eeuw vChr samengesteld zijn.

Waar de discussie dus hoogstens over kan gaan is het oudste geschrift binnen de bijbel en de eerste sporen van het epos van Gilgamesj. Hiervan gaan de schattingen van he oudste geschreven bijbeldeel richting de 1400/1500 vChr.
https://www.allaboutthejourney.org/dutch/geschiedenis-van-de-bijbel.htm
Het Oude Testament bevat 39 boeken, geschreven tussen ongeveer 1500 en 400 voor Christus, en het Nieuwe Testament bevat 27 boeken, geschreven tussen ongeveer 40 en 90 na Christus. De Joodse Bijbel (Tanakh) is hetzelfde als het Christelijke Oude Testament, met uitzondering van de rangschikking van de boeken. Het oorspronkelijke Oude Testament was voornamelijk geschreven in Hebreeuws, en enkele boeken in Aramees, terwijl het originele Nieuw Testament geschreven werd in alledaags Grieks.

En de oudste delen van Gilgamesj rond de 2500 vChr.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj
Gilgamesj is vooral bekend van het Gilgamesj-epos. Het epos is samengesteld uit een verzameling heldenverhalen met Gilgamesj als hoofdpersoon. De verhalen werden gedurende eeuwen mondeling overgeleverd en later veelvuldig neergeschreven in het spijkerschrift. De definitieve versie van het epos zou dateren uit de twaalfde eeuw vóór onze tijdrekening, maar oudere fragmenten klimmen op tot in het 3de millennium.

Wat christenen/joden wellicht zullen beweren is dat de gesproken overleveringen ouder zijn. Daar zijn echter naar mijn weten geen harde bewijzen voor.
===
Eerste zin *zijn ouder dan de eerste tekst opgenomen in de Bijbel.
Althans de tekst die gedateerd is, er zouden eerdere teksten kunnen zijn, qua datering is dus het epos van Gilgamesj ouder dan de vroegst gedateerde delen van de bijbel.
In theorie zouden er dus bijbelverhalen kunnen zijn die eerder verteld zijn, en/of al eerder opgeschreven (maar nooit gevonden). Als we dus afgaan op wat er te vinden is, wat bekend is, wat gedateerd is, dan zijn de bewijzen van het epos dus 1000 jaar ouder dan die van de vroege teksten van de bijbel.
Toegevoegd op 02 april 2020 11:03: tekst
4 jaar geleden
Rikwolters
4 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ dit klopt inderdaad;-)
LeonardN
4 jaar geleden
Chronolgisch krijg je dan zoiets: 8000-4000 vChr = Start verhaallijn bijbel volgens de meest extreme visie https://en.wikipedia.org/wiki/Young_Earth_creationism
2650 vChr = Start verhaallijn/Werkelijke bestaan Gilgamesj
~2500 vChr = eerste gevonden delen epos Gilgamesj
~1500 vChr = eerste gevonden delen die later onderdeel worden Bijbel
~100 nChr = Einde van Nieuwe testament
~400 nChr = Samenstelling bijbel Hoewel de verhaallijn van de bijbel dus wel eerder zou zijn, is er geen oudere gedateerde vondst dan ~1500 vChr, terwijl er wel vondsten zijn van ~2500 vChr van Gilgamesj. Aangezien we in de vraag kijken naar wanneer een verhaal is opgeschreven, heeft het epos dus eerdere vondsten.
Ik kan ook een verhaallijn schrijven over iets wat zich 30.000 vChr heeft afgespeeld, dat maakt het niet het oudste verhaal ooit.

Andere antwoorden (2)

Ja dit is zeker ouder. Het Gilgamesh epos is de eerste literaire tekst en werd voor Christus al geschreven
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rikwolters
4 jaar geleden
Dankjewel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De bijbel werd ook al voor Chr geschreven; oude testament.
Ja.
De Bijbel als geheel zoals wij die nu kennen (Oude Testament en Nieuwe Testament), bestaat sinds de synoden van 382, 393 en 397 na Christus.
Het Gilgamesj epos dateert uit minimaal 2000 voor Christus, gebaseerd op het leven van koning Gilgamesj die leefde rond 2800 voor Christus.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
4 jaar geleden
Rikwolters
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.