Het vraagteken is ontstaan uit de afkorting q. voor het Latijnse woord quaestio ('vraag'). De punt van die afkorting kwam later onder de letter q te staan, waarna het teken zich verder heeft ontwikkeld tot het huidige vraagteken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Van een bliksemflits: http://en.wikipedia.org/wiki/Question_mark#History

Toegevoegd op 22-04-2009 17:10:02
Een minderheid denkt dat 't een transformatie is van 'Qo', wat weer een afkorting is van het Latijnse 'quaestiō' wat 'vraag' betekent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Nederlandse wikipedia zegt niets over de geschiedenis van het vraagteken, maar de Engelse wel. Als je Engels goed genoeg is: zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uit je pen of potlood of van een toets van je toetsen bord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha.. Dat lijkt op 't antwoord waar ik eerst aan dacht: 'Van de toets
naast de rechter Shift-toets'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Whaha dat had ik ook willen antwoorden +1
Een gestileerde bliksemflits die van rechts naar links inslaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik dacht vroeger altijd dat het de houding (van de zijkant) van een vragend mens was , zo van : ''huh''? en dan je hoofd een beetje naar achter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn verrassende antwoord. Van de oude Grieken. Het vraagteken is ontstaan als een eenvoudige snelle weergave van het zijaanzicht van het menselijke oor aan het eind van een zin. Een zin geschreven, bedoelt voor het oor dus. Een vraag derhalve. Wellicht dus het oudste emoji icoon dat er bestaat! In het latijn is het oor schematisch als een 'q' weergegeven
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Volgens typografisch expert Karel Treebus is het vraagteken ontstaan in de Karolingische tijd (achtste of negende eeuw). In de kloosterschrijfschool van Tours werd toen het schrift- en tekensysteem geüniformeerd, wat ook nieuwe leestekens opleverde.

Aan het eind van een vragende zin gebruikte men een teken dat waarschijnlijk aan de muzieknotatie is ontleend: twee verbonden, naar rechts omhoog wijzende boogjes of haakjes met een punt eronder. Dit teken, het 'quilisma', zou het in verschillende varianten ruim zes eeuwen uithouden.

Enige decennia na de uitvinding van de boekdrukkunst gaf de Venetiaanse drukker Aldus Manutius (ca. 1450-1515) het teken de huidige vorm. Deze verklaring is onder meer te vinden in De geschiedenis van de komma (1994) van Wim Daniëls.
Amadea