Er is geen in alle eeuwen geldige definitie voor wat een Romein is. Een Romein was oorspronkelijk iemand die woonde in de nederzetting aan de Tiber. Al voor 600 v.Chr. waren bij de oorspronkelijke nederzetting, die inmiddels een stad was geworden, dorpjes in de omgeving gekomen. Honderd jaar later behoren nog veel meer andere stadjes binnen het machtsgebied van de Romeinen. In een verdrag uit de laatste jaren van de zesde eeuw v.Chr. erkenden de Karthagers een stevig deel van de kust van Lazio als Romeins. In de vierde eeuw v.Chr. kon het gebeuren dat een stadje werd geannexeerd en de gehele burgerij en bloc werd erkend als Romeins. De situatie was dus die van één politieke eenheid, waarvan de burgers verbleven in verschillende steden, stadjes en dorpen. De Romeinen veroverden steeds meer gebied, waaronder ook Gallië (Frankrijk) en het zuiden van wat nu Nederland is. Het Romeinse Rijk werd het grootste rijk in Europa. Het begon dus met Rome, met een paar honderd inwoners, en eindigde met 60 miljoen inwoners. Al die inwoners werden Romeinen genoemd.

Daarnaast bleef ook de definitie bestaan dat een inwoner van Rome een Romein was. Vergelijkbaar met een Utrechtenaar die kan wonen in de stad Utrecht maar ook in de provincie Utrecht.

Italianen zijn de huidige inwoners van het land Italië. Dat gebied is een stuk kleiner dan het Romeinse Rijk is geweest.
Amadea
4 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Romeinen vanuit de oudheid waren grootheersers, vanuit Rome werden al de beslissingen genomen, het overige volk in Italië waren meer boeren en telde weinig mee. In de tegenwoordige tijd is het hetzelfde als Amsterdammers uit Amsterdam en Hagenaars/Hagenezen, hh, uit Den haag en dus Romeinen uit Rome.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Romeinen heetten Romeinen naar de stad Rome; het centrum van hun rijk. De naam Italië werd indertijd nog niet gebruikt zoals we dat nu doen. Italia was rond het jaar nul de (Griekse) naam van wat nu ruwweg Zuid Italië is.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Hier wordt het ook zo beschreven:
https://www.epiacumheritage.org/blog/post/epiacum-questions-why-were-the-romans-called-romans-and-not-italians/
Italia was toen de naam van een stuk land, niet de naam van de inwoners. Dat is veel later pas gekomen.