welke verklaring voor de rechten van de mens was er eerder de Franse of de Amerikaanse?

ik laat de officiele benamingen maar weg. is er verband tussen beide?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
SimonV
5 jaar geleden
De Virginia Declaration of Rights van 1776 stelt een aantal fundamentele rechten en vrijheden vast. De latere Verenigde Staten Onafhankelijkheidsverklaring bevat concepten van natuurlijke rechten "dat alle mensen gelijk geschapen zijn, dat zij door hun Schepper begiftigd zijn met bepaalde onvervreemdbare rechten, dat onder hen leven, vrijheid en het nastreven van geluk zijn".
De Franse Revolutie van 1789 leidde tot een officiële Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger. Deze “Déclaration des droits de l’homme et du citoyen” is een fundamentele en enigszins abstracte tekst over de democratie en de vrijheid en berust op de denkbeelden uit de Verlichting.
Zo definieert de Franse Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger een reeks individuele en collectieve rechten van het volk. Deze worden in het document als universeel beschouwd - niet alleen voor Franse burgers, maar voor alle mensen zonder uitzondering.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_human_rights

Antwoorden (1)

De Verenigde Staten riepen zichzelf in 1776 tot republiek uit, en in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring werd voor het eerst gesteld dat iedereen gelijk is voor de wet. De Franse Revolutie van 1789 leidde tot de Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger.
fremar