Waar komt het woord 'Duitse' in het Wilhelmus vandaan en wat werd daar in die tijd onder verstaan?

Het Wilhelmus stamt uit de 16 e eeuw, maar de Duitse natie ontstond pas in de 19e eeuw. Daarvoor was het grondgebied van het huidige Duitsland onderdeel van het Heilige Roomse Rijk. Dus hoe komt het woord Duitse in het volkslied en wat werd daar in de 16 e eeuw onder verstaan?

5 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

De allereerste betekenis van Duitsch is volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal 'Nederlands'. In de 16de en 17de eeuw was dat het gewone woord hiervoor. Dat is in gebruik verouderd, en we zijn dat in feite vergeten. Tegenwoordig wordt Duits alleen in de betekenis 'uit of van Duitsland' gebruikt. Nederlands is een jonger woord, dat is afgeleid van de landsnaam Nederland(en); het wordt gebruikt sinds de zestiende eeuw.
Amadea
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
ok, ik dacht altijd dat met Duitse bloed altijd ook echt het hedendaagse duitse grondgebied werd bedoeld omdat Wilhelm van Oranje natuurlijk graaf van Nassau was wat wel in Duitslandd ligt.....
Amadea
5 jaar geleden
In het Engels hoor je het nog wel altijd, daar ben je als Nederlander Dutch.
kierkegaard47
5 jaar geleden
+, Wat ik me nu wel afvraag is hoe in die tijd dan de taal die wij nu Duits noemen, werd genoemd. Daar moet dan toch een ander woord, ter onderscheid voor zijn geweest. Of werd dat onderscheid toen niet gemaakt en was het allemaal 'Duitsch'?
Amadea
5 jaar geleden
Dat was Germaansch.
Duits en het verwante woord Diets betekende in de 16e eeuw zoveel als volk of volks. Het werd ook in die tijd als gebruikt als onderdeel van de naam van het Heilige Roomse Rijk der Duitse natie, waar het huidige Nederland formeel onderdeel van was.

Of Duits in het Wilhelmus ook Diets, dus 'gewoon of volks' betekent, is niet meer na te gaan. In ieder geval presenteert Willem van Nassau zich heel nadrukkelijk als Duits, dus niet als Frans, Italiaans, of Spaans, en daarmee als 'één van ons' in plaats van als buitenstaander.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Dat Willem van Nassau zich presenteert als 'Duits' is om meerdere redenen logisch. Hij was geboren en getogen in het huidige Duitsland. Het Nederlands werd in die tijd Nederduits genoemd.
Gebieden en talen hadden toen andere grenzen en definities dan tegenwoordig. Zo wordt in het vierde couplet van het Wilhelmus de slag bij Heiligerlee gesitueerd in 'Vrieslandt'; nu ligt Heiligerlee bij Winschoten in de provincie Groningen.