Ja, voor het einde van de 19e eeuw was er weinig dat het bezitten van een vuurwapen verbood.

"
Geschiedenis[bewerken]
De eerste wapenwetgeving in Nederland ontstond aan het eind van de 19e eeuw. In 1890 kwam reeds de Wapenwet tot stand die verbodsbepalingen tegen het dragen van wapens bevatte. Na het eindigen van de Eerste Wereldoorlog braken er in diverse landen revoluties uit die het oude staatsbestuur omverwierpen. Omdat de Nederlandse overheid zich zorgen maakte dat het Nederlandse volk zich met behulp van vuurwapens tegen haar kon keren vaardigde zij de Vuurwapenwet 1919 uit.
"
---
Op zich kon bijna iedereen toen legaal een wapen bezitten.
Toegevoegd op 28 april 2018 22:52: tekst
5 jaar geleden
Waren én nog steeds. Je kunt lid zijn van een schietvereniging, en daardoor legaal in het bezit zijn van een vuurwapen.