Nijmeegs Volkslied

Misschien dat het ooit bestaan heeft of nog bestaat... Daarom deze vraag.

Heeft Nijmegen een (officieel) volkslied?

Toegevoegd na 1 dag:
het gaat dus inderdaad om een stads (stede)lied.
Wist niet dat het zo heette. Maar nu dus wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
shalalie-shalala komt toch uit nijmegen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol

Het beste antwoord

een officieel Nijmeegs volkslied heb ik niet gevonden
Wel enkele suggesties voor een nieuw stadslied

op deze website (link) staat dat als Nijmegenaren zongen het over de kermis ging

Toegevoegd na 10 minuten:
en zo dus helemaal onderaan het stadslied van Nijmegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet een kermis lied, maar op die link (onderaan bij de reacties) vond ik wel het volgende Nijmeeg's stedelied O stad der Bataven,
O stad aan de Waal,
U wil ik bezingen
In klankvolle taal
O Gelderlands parel,
O keizerlijk goed,
U breng ik mijn huld'
En eerbiedigen groet. Hoe schoon zijn uw parken
Hoe machtig uw stroom,
Uw heerlijk' omgeving,
Uw heuvelenzoom.
't Is alles één schoonheid
Van bloem en van blad.
En 'k juich en 'k jubel
Vol trots op mijn stad. Gij hebt een historie
Als geen in het land,
Uw volk is verbonden
Door broederenband.
Gij zijt er het plekje
Waar 't liefste ik woon,
Mijn Noviomagum
Ik vind U zo schoon.
Amadea
13 jaar geleden
"O stad der Bataven" is inderdaad het officiële lied van de stad Nijmegen. Dus je hebt feitelijk het antwoord zelf gevonden! "Al mot ik krupe" is hét carnavalslied van Nijmegen. En dan heb je nog het Vierdaagselied: http://www.4daagse.nl/index.php/evenement/vierdaagselied.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankzij uw weblink ben ik er achter gekomen wat het stedelied is. (zie reactie) Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Nijmegen heeft geen officieel stadslied.

Wel is Nijmegen vaak bezongen door tal van artiesten. Zo ook de Vierdaagse en de plaatselijke voetbalclub. Er is zelfs een hele cd 'liefdesliedjes over Nijmegen' uitgebracht, met hierop nummers van verschillende artiesten. Een officieel stadslied is er echter niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor uw reactie
Ja Nijmegen heeft een volkslied sinds mei 2009.

Nijmegen neemt nieuw volkslied aan.
Fri-May-2009 | door Nijmegen Rock City

Voorafgaand aan het optreden van De Staat gister middag op Oranjepop komt goede vriend van Nijmegen Rock City Wim Koens het podium op en vraagt het Nijmeegse publiek om hun vingers in de lucht te houden en samen met hem plechtig te beloven dat zij het nummer “The Fantastic Journey Of The Underground Man” van De Staat, dat gaat over het uitgaansleven in Nijmegen, aan willen nemen als nieuw volkslied van Nijmegen Rock City. Massaal schreeuwt het publiek als antwoord op deze vraag “Hell Yeah” Dus bij deze: The Fantastic Journey Of The Underground Man is het volkslied van Nijmegen Rock City!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze link wordt het Nijmeegs Volkslied genoemd.
Je kan ervoor bellen naar de gemeente Nijmegen, misschien dat met het daar aan de balie gelijk weet. Anders vraag je het telefoonnummer van een Heemkundeclub, die weten het vast wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al mot ik krupe is hét lied waar de meeste Nijmegenaren zich in kunnen vinden. Maar nog steeds geen officieel volkslied.
Of het echt officieel is; geen idee, maar het wordt wel vaak gezongen;
Al mot ik krupe, op blote voeten gaon, ik wil nog 1 keer St. Stevens heuren slaon.
Ik was altijd in de veronderstelling dat dit het Nijmeegs Volkslied zou zijn. Gezongen door Gradus van Nimwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een volkslied is een lied dat dienst doet als volks- of staats-symbool voor een volk of natie, al dan niet samenvallend met of in een staatkundig verband. Nijmegen heeft geen ander volk dan de rest van Nederland, dus het volkslied daar is ook gewoon het Wilhelmus. Verder hebben de provincies in Nederland hun eigen provincielied. Dat van Gelderland is officieel ook volkslied: Ons Gelderland (http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/4/854.Zm9udD0xJnRleHQ9MA.html).
Nijmegen heeft zijn eigen lied met het Nijmeegs(ch) Stedelied van Arnold Martens op tekst van B. van Herwaarden (daterend uit 1929): "O stad der Bataven". Dat is echt het officiële lied van Nijmegen!
Amadea