Wat is de functie van kunst in het huidige nu?

In de geschiedenis van de kunsten had kunst altijd een rol. Bijvoorbeeld: In de tijd van de Romeinen dienden de standbeelden vooral voor herkenning en in de prehistorie gebruikten ze muurtekeningen om jachttaferelen door te geven aan de volgende generatie. Maar waarvoor dient kunst in deze tijd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
over deze vraag zou je oneindig kunnen discussiëren, heel mooi
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kunst is emotie, zowel voor de kunstenaar, als de koper, als je niets voelt bij het kunstwerk, dan ontgaat je de bedoeling van het werk en koop, of waardeer je het niet.
tinus1969
6 jaar geleden
Volgens mij is de vooronderstelling onjuist: Zowel vroeger als nu had kunst niet meteen een utilitaire (gebruiks) functie. Prehistorische muurschilderingen hebben geen praktisch nut.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969, grotschilderingen hadden voor de toemalige mens waarschijnlijk wel degelijk een nut, o.a.voor het bezweren van angsten. Zie https://archeologieonline.nl/artikel/rotstekeningen-moderne-kunst-van-de-prehistorie
tinus1969
6 jaar geleden
@janJ2002, dat is allemaal speculatie, en omgekeerd, waarom is dat nu dan niet meer zo?

Antwoorden (2)

Mooie vraag, daar kun je volgens mij heel veel kanten mee op! Zoals ik het zie (mening, geen feit): voor de maker is het een manier om zijn/haar creativiteit en inspiratie vorm te geven. Voor de 'ontvanger' (beschouwer/lezer/luisteraar) is kunst een manier om je culturele ontwikkeling te bevorderen, en ook om te ontspannen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kunst hoeft niet per se nuttig te zijn. Maar er kunnen meerdere doelen aan verbonden worden: om je emoties te uiten, om je creativiteit de vrije loop te laten, om te decoreren, om te structureren, om duidelijkheid te scheppen, om te ontspannen, om het geld, of gewoon alles in één! Wat je kunt onderverdelen in kunst is ook vrij breed: muurschilderingen, schilderkunst, beeldhouwkunst, woordkunst, filmkunst, muziek, dans, theater, literatuur, ... zoals je merkt hoeft het ook niet per se tastbaar te zijn, zolang het maar te waarnemen is en verandering kan veroorzaken. De creatie op zich is meestal gewoon al voldoende. Eigenlijk valt alles onder kunst want het heelal is het prachtigste schilderij dat er bestaat.

Een mooie statement die ik ooit eens las: " Without art the earth is just 'eh' ".