kiopt het dat heel lang geleden het huidige Nederland ooit naar het zuiden heeft gelegen op de hoogte van de evenaar?

al dan niet onder water

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Erna55
6 jaar geleden
Waar heb je dat gehoord ?
Erna55
6 jaar geleden
Bedoel je de locatie van het supercontinent Vaalbara ?
https://www.scientias.nl/de-aarde-in-het-verleden-van-supercontinent-tot-zeven-werelddelen/

Het beste antwoord

Nee, in het oer continent Pangea lag Afrika op de evenaar en daar ligt het nu nog.

In de GIF (Bron 1) zie je Nederland wel wat lager heeft gelegen.
Zo ter hoogte van Frankrijk en Spanje, maar het heeft geen hele grote afstanden afgelegd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om de GIF goed te kunnen bekijken kun je het beste het scherm op 300 of 400% inzoomen..

Toegevoegd na 13 minuten:
In de Duitse Wiki (Bron3) ligt Afrika een stuk zuidelijker en Nederland dus veel dichter bij de evenaar.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, zeker niet.
Het aardoppervlak is niet een permanent oppervlak.
De aardkorst is een kolkende soep waar het onderste naar boven kan komen en andersom.
En het Nederlandse aardoppervlak is voor een groot deel later afgezet door rivieren.