tachtigjarige oorlog: in hoeverre speelde de vrijheid van godsdienst een rol in de strijd om de onafhankelijkheid?

was het een hoofdpunt of slechts een (belangrijke) bijzaak?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Vrijheid van godsdienst speelde wel een belangrijke rol in de Tachtigjarige Oorlog.

De edelen vonden dat:
- zij buiten het landsbestuur werden gehouden
- zij door de nieuwe voorwaarden voor benoeming tot bisschop werden benadeeld
- de geloofsvervolgingen nodeloos streng waren.

Het volk ergerde zich aan:
- de levenswijze van een deel van de katholieke geestelijkheid
- de hoge belastingen
- de slechte economische omstandigheden
- de strenge vervolging van protestanten

Toen Filips de hertog van Alva naar Nederland stuurde om de protestanten te vermoorden en Alva de Raad van Beroerten oprichtte was bij Willem van Oranje de maat vol.
Hij probeerde in 1568 Alva te verdrijven uit Brussel. Het ging hier nadrukkelijk om een opstand tegen Alva en niet tegen de koning. Het vers uit het Wilhelmus, dat omstreeks deze tijd geschreven werd, herinnert hieraan: ‘De koning van Hispanje heb ik altijd geëerd’.
SimonV