klopt het dat de atoombom op Nagasaki eerder is afgeworpen dan oorspronkelijk gepland?

zo ja, wat is daar de reden van geweest?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee en ja. Nee, want er was voor de bom met de bijnaam Fat Man zelfs eerst een ander doelwit, namelijk de stad Kokura. Ja, want omdat het zicht bij Nagasaki slecht was, werd de bom op ongeveer drie mijl van het doelwit afgeworpen.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Atoombommen_op_Hiroshima_en_Nagasaki vind je hierover:

"Een team onder leiding van Charles Sweeney ging op 9 augustus in de B-29 Bockscar met de bom Fat Man op weg naar Kokura, waar zich veel oorlogsindustrie bevond. Boven Kokura hing echter veel bewolking en Sweeney had opdracht de aanval op zicht uit te voeren. Nadat drie aanlopen waren afgebroken, werd uitgeweken naar het alternatieve doel, Nagasaki. Omdat ook daar het zicht slecht was, werd het doelwit gemist. Bommenrichter Frederick Ashworth wierp de bom af op ongeveer drie mijl van het doelwit. Daardoor vond de explosie gedeeltelijk boven dunbevolkt gebied plaats."
Antoni