Die zijn er niet echt geweest. De romeinen waren zelf een stam van de zogenaamde latijnen. Een van de Latijnse stammen noemde zich het volk van de Romeinen en bewoonde het aanvankelijk kleine dorpje Rome aan de Tiber.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Latijnen
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Ik vond het al een vreemde vraag. Ik had nog nooit gehoord van Romeinse stammen, maar die zijn er dus ook nooit geweest! + 1 voor je antwoord! De Latijnen kende ik overigens niet. Leuk! Weer wat geleerd!
In de Romeinse tijd waren stammen groepen burgers, van oorsprong gebaseerd op locatie. Stemmers werden georganiseerd in stammen, waarbij elke stam een ​​gelijke stem had; een soort kiesdistricten. De oude Romeinen geloofden dat er in een vroegste periode van de Romeinse geschiedenis, de tijd van Romulus, van oorsprong drie patricische stammen waren: Ramnes, Tities en Luceres. Hieruit kwamen andere stammen voort en het aantal stammen wisselde in de loop van de tijd.

Op een gegeven moment waren er vier stedelijke stammen (Collina, Esquilina, Palatina en Suburana). Deze stammen werden vernoemd naar districten van de stad, waren de grootste maar hadden de minste politieke macht. Grondeigenaren en aristocratie behoorden tot de 31 kleinere plattelandsstammen (Aemilia, Aniensis, Arniensis, Camilia, Claudia, Clustumina, Cornelia, Fabia, Falerna/Falerina, Galeria, Horatia, Lemonia, Maecia, Menenia, Oufentina/Oufetina, Papiria, Poblilia, Pollia, Pomptina/Pontina, Quirina, Romilia, Sabatia/Sabatina, Scaptia, Sergia, Stellatina, Teretina, Tromentina, Velina, Voltinia/Votinia en Voturia).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dit gaat alleen over (de stadstaat) Rome, niet over het Romeinse Rijk. Ik dacht dat de vraag over het Romeinse Rijk ging. Overigens is hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Tribus_(Rome) en hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Comitia_tributa informatie in het Nederlands te vinden over dit onderwerp.