Waarom eindigen sommige kalenders de week met zaterdag terwijl ik heb geleerd dat zondag de 7e dag is ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

Omdat niet iedereen gelooft dat zondag de zevende dag is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de zaterdag is de 7e dag, de zondag is de eerste dag van de week. Op sommige kalenders wordt met de maandag begonnen omdat dat de eerste werkdag is - ze vinden het dan prettiger voor degene die ermee moet werken om de midweek en het weekend aan elkaar te plakken.

Mag ik vragen waar je geleerd hebt dat de zondag de 7e dag is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
op de zondagschool...
"... en de 7e dag rustte hij..."
en dat was zondag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die 7e dag (sabbat) is de zaterdag. Niet de zondag zoals vaak wordt gedacht.
Voor christenen begint de week op zondag, kalenders met zondag als 7e dag zijn vooral praktisch. Ik vind voor mezelf maandag ook het begin van de nieuwe week, want zaterdag en zondag bij elkaar is het weekeinde. Je kunt ook de week bij zaterdag laten beginnen, dat is maar net wat je praktisch vindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het geloof. Sommige geloven hebben de rustdag op zaterdag anderen op zondag. De kalender geeft vaak de eerste werkdag weer. Na een rustdag op zaterdag zal de eerste werkdag zondag zijn. Na een rustdag op zondag zal de eerste werkbare dag op maandag vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pas in het jaar 321 werd de Zondag als eerste dag van de week uitgeroepen ter ere van de Zon. Toen werd ook bepaald dat de Zondag de eerste dag van de week zou zijn. Dit zou aan Flavius Valerius Constantinus te danken zijn, ofwel Constantijn de Grote (280 - 337). Deze Romeinse Keizer. De stad Constantinopel is naar hem vernoemd. De Zondag zou als verering voor hemzelf dienen of als verering voor de Zonnegod. In beide zal wel een kern van waarheid schuilgaan.

Tegenwoordig geldt als eerste dag van de week in de christelijke kalender de zondag, in andere systemen soms de maandag. Volgens ISO en volgens NEN 2772, Nummering van weken, geldt de maandag als de eerste dag van de week; de eerste week van het jaar is de eerste week die vier of meer dagen van dat jaar bevat.

Men vraagt zich wel eens af hoe nu de totstandkoming van de dagen van de week is gebeurd. De week van zeven dagen in totaal werd al erg lang geleden ingevoerd. Waarschijnlijk gebeurde dit in het tweestromenland tussen de Eufraat en Tigris, hetzelfde land waar de astrologie haar oorsprong vond: het Babylonische Rijk. Waarschijnlijk werd de week als zodanig ingevoerd door Koning Sargon (2340 - 2284 v.Chr.).
De dagen van de week zijn genoemd naar de planeten die het eerste uur regeren van de betreffende dag.
Te beginnen met de eerste dag zijn dit achtereenvolgens: Saturnus , Zon, Maan, Mars, Mercurius, Jupiter en Venus. Hiermee zijn de 7 goden toebedeeld aan de 7 dagen van de week.
Voor het jaar 321 begon de week dus op zaterdag (Saturnus)
______________________________________________
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier in Portugal is het Domingo(zondag) en dan secundo feira (tweede dag ) of wel maandag.