hoe is het britse rijk een grootmacht geworden?

Toegevoegd na 4 minuten:
heeft iemand met verstand uitleg voor me over het ontstaan van macht in het britse imperium?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Castle
7 jaar geleden
Heb je al geprobeerd te googlen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
natuurlijk, maar ik ik heb er maar een artikel over gevonden en ik wil graag meer informatie

Antwoorden (1)

"Vergeleken met de Portugezen, Spanjaarden en Hollanders waren de Britten er laat bij, maar vroeg genoeg om in grote delen van de wereld hun invloed te doen gelden. De grootste hinder hadden zij van Frankrijk, de oude Europese rivaal die de Britten vooral dwarszat in Noord-Amerika, waar de Verenigde Staten zich in 1776 met Franse steun van de Britten losmaakten. Dat was ruim vóór de hoogtijdagen van het Britse kolonialisme, dat de wereld tussen 1815 en 1914 een Pax Britannica schonk.

In dat wereldrijk, met India als parel in de kroon en de Britse eilanden als onneembare thuisbasis, heerste de Britse vloot over de wereldzeeën en stond het Britse vrijhandelskapitalisme aan de basis van een technologische en industriële revolutie.

Het knappe van Darwins boek is dat hij laat zien dat dit Britse wereldrijk niet werd aangestuurd door een grand strategy, maar het resultaat was van vele soms zelfs tegenstrijdige overwegingen die elkaar versterkten met een grote rol voor het historisch toeval. Zeg maar volgens de evolutietheorie van Darwins naamgenoot. Daarin zit het 'onvoltooide' karakter van het Britse rijk, dat nooit af was en altijd in ontwikkeling. Darwin heeft een derde oog voor het zeer diverse karakter van het Britse Rijk, dat gedurende lange perioden verre van geïntegreerd was en sterk was aangewezen op samenwerking met lokale elites en blanke kolonisten, die vaak hele andere belangen hadden dan de regeringen in Londen. Tegelijk schiep die Britse expansie, die via handelsposten op verre kusten was begonnen, een eigen pragmatische logica.

Waar handel werd gedreven, moesten contracten worden gesloten die weer afdwingbaar moesten zijn. Kolonistengemeenschappen ontwikkelden hun eigen bestuur, met Britse wetten die weer op de eigen behoeften waren toegesneden. "

http://www.volkskrant.nl/archief/bloei-en-ondergang-van-het-britse-imperium~a3421136/