Heeft latino/latina iets met Latijn te maken?

Latijn is de taal die oorspronkelijk door de Romeinen of Latijnen werd gesproken. Maar dan heb je ook nog latina's en latino's, een bevolkingsgroep. 2 verschillende dingen als ik het goed begrijp, maar je snapt denk ik wel waarom ik een link leg tussen deze 2.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (2)

Latijnse talen zijn (primair) Spaans , Italiaans en Portugees. Dit waren ook de mensen die Zuid-Amerika gekoloniseerd hebben (met name de Spanjaarden en Portugezen). De afstammelingen daarvan noemen we , voor het gemak op een grote hoop, Latino's.

Dus indirect hebben Latino's iets te maken met Latijn.
Ze stammen af van de kolonisators die Latijnse talen spraken. En spreken die tot op de dag van vandaag nog.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Latino is Spaans/Italiaans/Portugees voor "Latijns". (Hier als bijvoeglijk naamwoord, niet als taal).

Toegevoegd na 4 minuten:
Latino is mannelijk, Latina is vrouwelijk, en betekent in beide gevallen : iemand afkomstig uit Latijns-Amerika met Spaanse of Portugese , soms ook wel Italiaanse wortels. Amerikanen gebruiken ook het woord "Hispanic" , dat "Van Spanje" of "Spaans" betekent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, latino en latina zijn afgeleid van het woord Latijn.
In de Verenigde Staten zijn latino's tijdelijke of permanente inwoners en/of burgers van de Verenigde Staten die een etnische, historische of culturele band hebben met Spanje en Portugal, maar nog vaker met hun voormalige koloniën in Latijns-Amerika.

De term Latijns-Amerika werd voor het eerst gebruikt door Napoleon III, keizer van Frankrijk van 1852 tot 1870. Napoleon wilde in Mexico een marionettenkeizerrijk vestigen, en daarna de Franse invloed verder uitbreiden. Om dit te rechtvaardigen wees Napoleon op de 'Latijnse' cultuur van zowel Latijns-Amerika als Frankrijk. Hoewel de Mexicaanse republikeinen Napoleons soldaten wisten te verdrijven en hij zijn verdere plannen op moest geven, is de term Latijns-Amerika blijven hangen.

Als Latijns-Amerika taalkundig wordt gedefinieerd wordt doorgaans het deel van Amerika bedoeld dat een Romaanse taal (Spaans, Portugees en Frans) als voertaal heeft. Overigens worden naast deze Romaanse talen ook vaak Indiaanse talen gesproken.
SimonV