wat betekende de slag bij woeringen (1288) voor limburg?

door de overwinning van Jan I zou Limburg dat tot Gelre behoorde, bij het hertogdom brabant gekomen zijn. Maar hoe kan het dan dat men, bijvoorbeeld in Roermond, toch leenplichtig blijft aan Gelre?

Toegevoegd na 1 uur:
de kern van de vraag: viel de stad roermond (want daar gaat het hier om) onder de jurisdictie van Gelre of die van Brabant?

Toegevoegd na 7 uur:
dank voor de uitvoerige reactie. mijn probleem is dat het 'gedoe' om Limburg in een publicatie die ik onlangs zag werd toegeschreven aan de machtsstrijd tussen Gelre en Brabant. En dat Brabant bij de slag van Woeringen de overwinnaar was...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

U moet zich realiseren dat de huidige provincie Limburg "niets" van doen heeft met het Hertogdom Limburg, behalve de naam.

Het Hertogdom Limburg met zijn gelijknamige hoofdstad ligt niet in de provincie Limburg maar in de Voerstreek in België. Ten zuiden van de provincie Limburg.

Toen na de nederlaag van Napoleon het gebied tussen Maastricht en Nijmegen een naam moest krijgen vond koning Willem 1 het jammer dat de naam Limburg verloren ging en besloot daarom die provincie Limburg te noemen, en niet naam van zijn hoofdstad Maastricht te geven, zoals Utrecht en Groningen.

Noord Limburg met de steden Roermond en Venlo behoort historisch tot het hertogdom Gelre.
Omdat Gelre niet betrokken was bij de slag van Woeringen veranderde daar bestuurlijk niets.

Toegevoegd na 15 minuten:
De vader van de vrouw van de Hertog van Gelre bezat het Hertogdom Limburg.
Toen zijn vrouw stierf nam hij bezit van het Hertogdom van zijn schoonvader.
De broer van zijn schoonvader accepteerde dat niet, hetgeen leidde tot de slag van Woerdingen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Limburg#Limburgse_successieoorlog

Toegevoegd na 27 minuten:
Omdat Luxemburg de rechten van de Hertog van Gelre had overgenomen veranderde er voor Gelre niets door de nederlaag .
(Zie laatste bron)