Welke veranderingen in de machtsverhoudingen bracht het einde van de Koude Oorlog?

Ik moet voor geschiedenis deze vraag beantwoorden. Ik heb daar een paragraaf bij wat daar over gaat alleen kan ik het niet heel goed vinden. Het gaat in de paragraaf vooral over Saddam Hoessein, en Oost en West. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Toen de koude oorlog ( even ) weg viel rukte de NAVO min of meer op naar het oosten . De oude Warschau pact landen stapten graag over naar het westen het begon natuurlijk dat de muur viel en Oost-Duitsland volledig opging in west Duitsland . Daarna bijna alle landen van Polen tot , zoek dat zelf maar uit . Maar wat was het gevolg ! Dat Amerika de suprematie ( of dacht te mogen hebben ) had dus oud super bondgenoten van Rusland durfde de les te lezen en ja ook in te vallen ( Irak , ) dus het westen dacht pf wij zijn de maat d'r dingen wij brengen democratie of je nou wil of niet . Ook Egypte liep radicaal over van een vijand van Amerika of ja een kritische vriend naar een toch bijna aanhorige vriend . Inmiddels is er weer een nieuwe spanning met Rusland ook veroorzaakt door het ( te ) triomfantelijk maar roepen dat Rusland niks meer zou zijn en ja beledig de Rus ( de beer ) niet want komen er nieuwe krachten in de Rus los en ja Poetin ( ja een schurk ) weet dat uitermate goed uit te buiten . ( net als hitler de vernedering wist te misbruiken ). Begrijp goed ik zou dat als politiek leider nooit openlijk zeggen ( wat dom was v Clinton ) dus direct na de koude oorlog ontstond er een machtsvacuüm de Amerikanen hadden ( even ) de totale macht militair en vielen te pas en te onpas dictaturen binnen met een nieuw machtsvacuüm tot gevolg . Indirect wat nu in Syrië gebeurd is een gevolg van de ( tijdelijke ) verzwakking van Rusland . Maar Rusland pakt grof terug hele gedeelten van Syrië staan onder Russische controle een gebied zo groot als de provincie Utrecht ( met haven en vliegvelden ) in Syrië . Zolang Amerika de claim van Rusland niet eerbiedigt blijft het daar ellende . De Krim idem en in oost Oekraïne het zelfde . De verhoudingen waren even totaal weg maar Rusland is weer in charge en houd het initiatief :( China pakt z'n nieuwe kansen en wordt ook militair de meest dominante natie in de Pacific en de Indische oceaan . Het stomme een kapitalistisch land ( Amerika ) dringt hun ideologie op ( democratie ) terwijl communisten heel pragmatisch de wereld economisch veroveren ( China ) . Dus ook Amerika heeft weer baad aan een nieuwe koude oorlog / goede wapen verkopen , angst op Russische invallen doet ons ( terecht ?) de portemonnee pakken om JSF te kopen enz . Dus toen de koude oorlog even weg was zakte de wapen handel wat in maar nu weer Handel AS usual. Dus even waande Amerika zich de politie agent en de rechter van de wereld .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan zeer kort:

De EU expandeerde, de meeste landen van het voormalige Warschaupact zijn of willen lid worden, hier door is de westelijke kapitalistische / democratische levenswijze de grootste levenswijze geworden op het noordelijk halfrond.

Door aanwezigheid van kernwapens in Rusland zijn beide machten op het militair vlak nog altijd in evenwicht.

Saddam Hoessein werd door Amerika in het zadel geholpen om te voorkomen dat de Islamistische leiding van Iran zou overwaaien naar Irak en tevens als buffer tegen de invloeden vanuit de USSR, die reeds in Afghanistan allerlei rebbelen groepen steunde, ook Irak verdeeldheid zou kunnen zaaien, na het ineenstorten van het oostblok was Saddam Hoessein ook niet meer nodig, om zich te laten gelden en te tonen dat hij nog altijd westers gericht was deed hij een aanval op Iran, toen dat door de westerse wereld veroordeeld werd ontpopte hij zich als een echte dictator die zijn eigen bevolking terroriseerde en met behulp van de oliegelden zich probeerde af te zetten tegen het westen.