Wat waren de verschillen en overeenkomsten tussen Erasmus en Machiavelli?

Een paar vrienden en ik zijn bezig met een project, maar we komen hier maar niet uit. We lezen her en der wel wat, maar we kunnen er niks concreets uit halen, terwijl wij dit stuk wel in ons project willen betrekken. Dachten ze ook beiden anders over de kerk? We kunnen de mening van Machiavelli nergens vinden?...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Overeenkomsten:
-beide uit dezelfde eeuw
-beide humanist

Verschillen:
-Erasmus (Hollander) was een geestelijke (priester/kanunnik), Machiavelli was meer politiek gedreven
-Machiavelli (Florence) was voor een sterke staat waarbij het doel de middelen heiligt, terwijl voor erasmus is de mens vrij is en dat een christen daarom niet tiranniek mag heersen over christenen en hen niet als slaven mag behandelen.
-Erasmus was erg veel bezig met het geloof en de bijbel, terwijl Machiavelli meer bezig was met staatszaken
-Machiavelli wilde de katholieke kerk verdrijven uit zijn gebied, terwijl Erasmus toch veel voorzichtiger daar tegenover stond en zeker geen voorstander was van de reformatie van luther.
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De vraagsteller kon deze informatie nergens vinden....
Wat zijn je ( lastig te vinden ) bronnen ? ; )
erotisi
7 jaar geleden
wiki