Hoe weten we dat neanderthalers van muziek houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
'Muziek is een universele, aangeboren gevoeligheid van mensen. Er bestaat een algemene liefde voor muziek en iedereen heeft een basale capaciteit om om te gaan met ritme en melodie. Je moet dan niet direct denken aan ingewikkelde optredens of aan instrumentale muziek. Zingen is de basis. Ik keer in mijn boek terug naar een oud idee: de gemeenschappelijke wortel van taal en muziek. Neem de vroege hominiden, van het geslacht Australopithecus en de vroege leden van het geslacht Homo: H. ergaster, H. erectus, H. heidelbergensis, zelfs tot en met H. neanderthalensis. Mijn idee is dat zij een communicatiesysteem hadden dat een beetje als onze taal was én een beetje als onze muziek. Dat wordt wel eens musilanguage genoemd, muzietaal, maar dat vind ik geen prettig woord. Dat vroege menselijke communicatiesysteem was zeer muzikaal, met ook veel gebaren en mime erin - daarin ligt dus ook de oorsprong van de dans. (http://vorige.nrc.nl//krant/article1630558.ece/De_zingende_Neanderthaler)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weten we niet.
Ze hadden wel benen fluitjes maar misschien vonden de meeste neanderthalers daar geen bal aan en gingen ze liever een mamoet vangen.

Antwoorden (2)

Doordat vermoedelijk een door Neanderthalers gebruikte fluit is gevonden.

Archeologische vondsten van fluiten in de grotten van het Duitse Geißenklösterle tonen aan dat de mens 32.000 jaar geleden al muziek maakte. Maar de oorsprong van de muziek kan ook 150.000 jaar terug gaan, toen de moderne mens ontstond, of nog langer. Er is ten minste één instrument, ook een fluit, dat aan de Neanderthalers zou hebben toebehoord.

http://wibnet.nl/cultuur/muziek/kracht-van-muziek-heeft-biologische-oorsprong
8 jaar geleden
In zijn studie "The singing Neanderthals. The origins of music, languages, mind and body" (2005) gaat archeoloog Steven Mithen in op de verbanden die er volgens hem zijn tussen de natuurlijke omgeving, lichamelijke ontwikkeling en capaciteiten en materiële cultuur die fundamentele verschillen veroorzaakten in de elkaar opvolgende voorlopers van de mens. De houding, de beweeglijkheid van handen en voeten, de groei van de complexiteit van de hersenen, het vermogen om geluid te maken en vooral met anderen steeds genuanceerder te communiceren, en bovendien de ontwikkeling van de menselijke geest, bekijkt hij van allerlei kanten. Ook het vroege gebruik van zang speelt volgens hem een rol in de weg naar het ontstaan van spraak en talen. Mithen onderzoekt ook de rol en betekenis van muziek voor de oermens in verschillende stadia. Hij ziet in het bot met met gaatjes dat in 1996 in Slovenië werd gevonden geen fluit, de gaten erin zijn waarschijnlijk door een vleestened dier, mogelijk beren (p. 243-244). Houten fluiten worden trouwens gemaakt uit jong hout dat misschien vergankelijker is dan we zouden willen.