hoeveel oorlogsmisdadigers heeft Nederland gevangen gezet en hoeveel veroordeelden kregen strafverkorting door gratie?

Toegevoegd na 1 minuut:
Na 1945.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In Nederland zijn ongeveer 65.000 mensen voor de rechter gekomen wegens oorlogsmisdaden. Variërend van "simpele" mensen (niet alleen NSB'ers) die verdacht werden van zwarte handel of het verraden van mensen. Of die bv. bij de politie werkten en dachten er goed aan te doen om de bevelen van de Duitsers op te volgen en zo hielpen bij het opsporen en aanhouden van gezochten. Maar ook mensen die moedwillig bij de SS of SD dienst namen, of bv. de WA of landwacht. Tot bv de top van de Duitse bezettingsmacht zoals Seyss-Inquart, Hanss Albin Rauter, Willy Lages of in de Nederlandse organisaties als de NSB werkten (bv. Mussert, Van Geelkerken en Rost van Tonningen).

Uiteindelijk zijn er 41 mensen om het leven gebracht. De laatste executie is geweest in 1949. Wie toen nog in leven was kreeg gratie waarna de straf (meestal) werd omgezet in levenslang (hoewel de meeste van deze mensen na jaren ook weer vrij kwamen).

Daarnaast hebben veel mensen gratie gehad in de vorm van strafvermindering. Met name in de jaren '50 en '60 waren veel mensen van mening dat de Tweede Wereld Oorlog voorbij was en dat "men" er over op moest houden en dat iedereen verder moest met zijn leven. Dat was een reden waarom er makkelijker met gratie of vervroegde vrijlatingen om goed gedrag werd omgegaan (vaak tot groot verdriet van de overlevers van de misdaden van deze mensen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed zoekwerk Gilles111. velen herinneren zich slechts de 3 van Breda, Fischer, Kotaella en Aus Der Fuenten, maar er waren er uiteraard veel meer. Een plus!