Wat is het verschil tussen de overname van de Grieks-Romeinse mengcultuur en romanisering?

De Grieks-Romeinse cultuur werd namelijk t.t.v. het imperium romanum door (bijna) de gehele bevolking overgenomen terwijl de romanisering slechts in het westen van het Romeinse rijk plaatsvond.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

"Romanisering was grotendeels effectief in de westelijke helft van het rijk, waar de inheemse beschavingen zwakker waren.

In het gehelleniseerde oosten, met oude beschavingen zoals die van het oude Egypte, Mesopotamië, Judea en Syria, was weerstand meer effectief en was de romanisering meer oppervlakkig. Toen het rijk was verdeeld in twee delen, was in het oosten, waar de Griekse cultuur oppermachtig was, het Oost-Romeinse (Byzantijnse) Rijk gekenmerkt door de toenemende kracht van de specifiek Griekse cultuur en taal in het nadeel van de Latijnse taal en andere romeinse invloeden, ook al bleven haar burgers zichzelf beschouwen als Romeinen. Terwijl keltisch Groot-Brittannië wel romaniseerde, lijkt de invloed van de Romeinse cultuur minder te zijn geweest dan in Gallië, en de Romeinse cultuur stortte snel na de Anglo-Saksische invasies in. De meest geromaniseerde gebieden van het rijk waren Italië, het Iberisch schiereiland, Gallië, Dalmatia en Dacia."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Romanisering