Was Eindhoven vroeger een vestingstadje en in welk staatkundig verband was het dat?

namen als emmasingel en keizersgracht wijzen erop dat het oude eindhoven omringd was door water.

Toegevoegd na 7 uur:
de vraag is nu welke heer maakte van eindhoven een stad en met welk doel.

overigens: een van de reageerders heeft gelijk. Woensel, nu een onderdeel van groot-eindhoven, was stukken groter dan Eindhoven zelf (oppervlak en inwonertal). toen Philips begon uit te breiden gebeurde dat vrijwel meteen op het grondgebied van Strijp en Woensel. Eigenlijk alleen de fabriek waar Gerard begin lag in Eindhoven zelf.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zij kreeg in 1232 stadsrechten en marktrecht van hertog Hendrik I van Brabant. Eindhoven moet gezien worden als een gestichte (en niet geleidelijk gegroeide) nederzetting binnen de stedenpolitiek van Hendrik I.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eindhoven is een verzameling van kleine dorpjes: Woensel, Strijp, Gestel, Tongelre en Stratum van 1920.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna goed Freekfluweel. Een van die dorpen was Eindhoven zelf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens hadden vrijwel alle steden in Nederland een stadsgracht, dat maakte ze nog niet allemaal tot een vestingstad.

Het beste antwoord

Eindhoven was inderdaad een kleine vestingstad en verwierf in 1232 stadsrechten