Nederland bestaat uit provinciën! Hoe zijn als die provincies onstaan?

friesland, groningen, drenthe, overijssel, flevoland, gelderland, brabant,limburg, n+z holland, zeeland, utrecht

Hoe is dit ooit onstaan? Door rijke adelijke mensen of hertogen die land veroverde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als zelfstandige natie is Nederland in 1648 van start gegaan als een Republiek der Zeven Verenigde Provinciën met daaraan toegevoegd territoria die niet de status van provincie bezaten, de zogeheten Generaliteitslanden, zo genoemd omdat ze rechtstreeks door centrale overheid (de Staten-Generaal) bestuurd werden. Het betrof hier Staats-Vlaanderen (later als Zeeuws-Vlaanderen in de provincie Zeeland opgenomen), Staats-Brabant en Staats-Limburg. Toen in 1839 het moderne Koninkrijk der Nederlanden werd ingesteld, kreeg Limburg een heel bijzondere status. Het was namelijk als hertogdom Limburg (1839-1866) gelijktijdig lid van de Duitse Bond. Nadat deze status aparte was genormaliseerd bleef het provinciaal bestuur de titel Hertogdom nog veertig jaar voeren. Uit het bijzondere verleden van Limburg stamt ook de titel Gouverneur, waarmee in Limburg de Commissaris der Koningin nog altijd informeel wordt aangeduid.

In 1840 werd de provincie Holland gesplitst in twee provincies, Noord-Holland en Zuid-Holland.

De provincie Flevoland is ingesteld per 1 januari 1986.

Voor verdere informatie zie:

http://www.goeievraag.nl/vraag/provincies-nederland-ontstaan.44623
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij, de Friezen zijn bezet, een stuk van Noord Holland, Groningen, een stuk van Noord Duitland alles hebben ze van ons afgepakt. ;}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was hoe zijn provincien zijn ontstaan? In 1648 waren ze eral. Het is de moeite waard om hier wat dieper in te graven, maar dan zijn we op goeie vraag nog wel even bezig.
Gelderland is ook niet vrijwillig bij de club gekomen. Enz.