Kon een Jood zich bekeren om niet gedeporteerd te worden in WOII?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee dat ging niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik dacht dat het zo was dat je Jood bent als je moeder Joods is. Daar kun je dus niets aan veranderen. Als je je bekeert ben je daarna een Islamitische Jood, of een Hindoeïstische Jood, of een Katholieke Jood - of wat dan ook. En voor de Joden misschien een afvallige. Maar "officieel" ben en blijf je een Jood. Maar het bovenstaande weet ik niet helemaal zeker. Ik ben dan ook benieuwd naar de antwoorden op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel Precies dat is de hele kern van de zaak. Om een parallel te trekken, na 9/11 was elke Arabier zijn leven niet zeker in New York, ook sikhs niet, dat deze mensen niets met moslims te maken hebben (afgezien van het feit dat het niet alle moslims terroristen zijn). Het verwarren van afkomst en religie is bij Jood/jood, Arabier/moslim, Indiër/Hindu Westerling/christen snel gebeurd. En bij Jood/jood natuurlijk het snelst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*dat deze mensen niets met moslims te maken hebben leken veel Amerikanen niet te begrijpen.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
nee, dat kon niet, omdat de nazis joods zijn - ten onrechte - als ras beschouwden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ItisILeClerc Listen to me very carefully, i will probably have to explain this a million times, but still: Nee, Joods zijn, niet "joods zijn". Joden zijn een volk. joden zijn aanhangers van een geloof. Dat een Jood geen jood was interesseerde de Duitsers niet. Maar ik zie dat je een zin ook niet begint met een hoofdletter. Dus daar kan het hem ook in zitten. Waar de Duitsers ras zeiden kan je beter volk zeggen. Dan is het label wel terecht, en snap je wederom dat bekeren geen zin heeft. Ook nu wordt nog steeds het verschil jood(religie)/Jood(volk, afkomst of zoals de Duitsers het noemden maar ook de Amerikanen "ras"). http://www.joodsleven.nl/Encyclopedie/Wat%20is%20Jodendom/WatIsJodendom.htm Zijn Joden een ras? In de tachtiger jaren besliste het Hoger Gerechtshof van de Verenigde Staten dat Joden een ras waren, tenminste voor de toepasselijkheid van bepaalde anti-discriminatie-wetten. Hun redenering: toen deze wetten gemaakt werden, spraken de mensen routinematig over het „Joodse ras” of het „Italiaanse ras” zowel als over het „neger ras,” en dat was hetgene wat de wetgevers wilden beschermen. "Ras" is dus vooral een beladen begrip als je het over mensen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ItisILeClerc al zegt was de vervolging van Joden door de Nazi's gebaseerd op rassenleer en niet op de vraag of de betrokkenen trouw de synagoge bezochten en de voorschriften van de Joodse religie naleefden. Het begrip ras is inderdaad in combinatie met mensen beladen maar of men Jood is is allereerst een geboortekwestie. Pas daarna komt de vraag of men zijn voorvaderlijke religie aanhangt. Aangezien Jood zijn dus alles te maken heeft met geboorte en afstamming (je bent het niet als geen van je voorouders het was en je kunt het tijdens je leven ook nooit worden) kan je niet anders concluderen dat Joden een ras zijn. Daar is niets mis mee. Ik weet niet meer wie ooit zei: Je discrimineert niet als je vaststelt dat Ruud Gullit een neger is. Je discrimineert pas als je Ruud Gullit niet opstelt OMDAT hij een neger is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips +reactie Vandaar ook mijn irritatie als mensen bang zijn om mensen in rassen in te delen (gewoon op wetenschappelijke grond), of zelfs om daar bepaalde kwalificaties aan op te hangen, of gewoon te kunnen theoretiseren daarover. De Duitsers hebben juist terecht de Joden als een ras aangemerkt, echter hun ideologie om bepaalde rassen af te slachten was onjuist.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
joden zijn een etnische groep en kunnen van elk ras zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ItisILeClerc joden zijn mensen met een bepaald geloof Joden kunnen niet van elk ras zijn, immers een Jood is een afstammeling van een volk dat vroeger in en rond Israël leefde (als je moeder Joods is ben jij het ook, zo bepalen zij). Misschien dat je bij een liberale groep joden ook joods kan worden maar nooit Joods. Ze zijn allemaal afstammeling van een Hebreeuws volk.
http://www.joodsleven.nl/Encyclopedie/Jood/WieIsJood.htm Dat hebben ze zo goed weten te organiseren dat met wetenschappelijk onderzoek naar genen het nog steeds naar voren komt:
http://forward.com/culture/155742/jews-are-a-race-genes-reveal/ Ethnische groep kan betekenen dat het zich bindt door iets anders dan ras/volk/afkomst, maar in dit geval niet. Zou je in plaats van beperkte oneliners, je statements mbv links en bronnen kunnen ondersteunen? Kan een ander er ook wat van leren mocht je gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kees52 nog een stuk bijgevoegd vanuit ander perspectief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kees52, in WOII hielp bekeren niet en al helemaal niet voor de Joodse man. Veel Joden lieten zich inschrijven bij een katholieke gemeenschap maar de Nazi's controleerde of een man besneden was. Zo ja, dan was de rest van de familie ook niet meer veilig.

Antwoorden (4)

Hoe fel Nazi’s tegen Joodse christenen gekant waren, toont het lot van de rooms-katholieke Joden in Nederland. Op 26 juli 1942 werd zowel in de protestantse als in de rooms-katholieke kerken een gezamenlijk protest tegen de deportatie van Joden en het wegvoeren voor dwangarbeid van de kansel voorgelezen. In de rooms-katholieke kerken werd daarnaast ook de tekst voorgelezen van een telegram dat men op 11 juli aan de rijkscommissaris had gestuurd met daarin het verzoek om af te zien van de deportaties van de Joden naar het oosten. Daarover waren de Duitse autoriteiten zo kwaad, dat zij besloten de rooms-katholieke Joden met voorrang te deporteren. Een week later, op zondag 2 augustus, werden alle rooms-katholieke Joden gearresteerd.
8 jaar geleden
Nee, bekering, al dan niet gemeend, hielp niets. Uit mijn eigen omgeving weet ik van een Jood die al ver voor zelfs de Eerste Wereldoorlog overgegaan was tot het Christendom maar toch gedeporteerd is naar Auschwitz en daar omgebracht is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zondag, ja een eventuele besnijdenis kon met niet verbergen. er waren razzia's waarbij elke willekeurige man hierop gecontroleerd werd.
Nee. Een Jood is namelijk iemand van een "ras" die waarschijnlijk ook jood is qua geloof.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1606/
(7) Vanaf 1942 moesten Nederlandse Joden een gele Jodenster op hun kleding dragen.

Nu lijkt dat verschil een beetje vergezocht, maar Duitsers waren voornamelijk bezig met rassenverschillen. Een Jood(afkomst) kan dus nooit een niet-Jood worden maar als hij joods is(geloof) kan hij wel niet-joods worden. Dus het antwoord op je vraag is twee keer nee. Een Jood kan zich namelijk helemaal niet bekeren, net als een Arabier dat niet kan. En dat een jood een christen werd interesseerde de Duitsers niet. Zij wilden namelijk al Joden(ras/afkomst) dood.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://joodsactueel.be/2009/03/10/wie-is-jood/

"Tot slot wensen we nog even aan de zgn Neurenberg rassenwetgeving van het naziregime te herinneren. Volgens die wetten was iedereen die een Joodse ouder of grootouder had (ongeacht vader of moeder), automatisch Jood en moest dus uitgeroeid worden."

Je bekeren was dus zinloos immers je kan je niet van je afkomst bekeren.

Toegevoegd na 23 uur:
Wat we wel kunnen doen is de zaak omdraaien en niet alleen de Nazi-component bekijken (de deporterende). Maar de kerk positie die wellicht enige bescherming biedt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_of_Jews_to_Catholicism_during_the_Holocaust#Brazilian_Visa_Project_.281939-1941.29
(lees de hele wiki

En dan zien we idd dat "katholieke Joden" of "niet-Arische katholieken" idd wel opeens op wat steun vanuit de kerk konden rekenen.

Zo konden katholieke Joden een visum bemachtigen voor Brazilië als zij voor 1933 bekeerd waren (protestantse Joden niet). Later moest zelfs een geldbedrag geschonken worden. Van de 3000 mogelijke visums zijn er maar 1000 uitgegeven waarvan waarschijnlijk niet alle gebruikt.

Dus ja onder bepaalde hele specifieke omstandigheden kon het helpen als je bekeerd Jood was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Vraag verwijderd en verbetert, was idd onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*verbeterd lol
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verder: http://www.theholocaustexplained.org/ks3/responses-1933-1945/what-did-individuals-do/how-did-protestant-churches-respond/#.Vm1dqvkrJaQ Probleem bij protestantse kerken was vooral het heersende antisemitisme. Men wilde zich in de regel wel inzetten voor bekeerde Joden, maar dat werkte vaak averechts. Andere kerken/gemeenschappen hebben wel Joden gered, maar volgens mij dan weer ongeacht bekering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat Zelfs atheïsten hebben joodse mensen gered, laten onderduiken of anderszins.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52
(voordat iemand echt boos wordt om je opmerking) Ik ben beledigd !! :D :D :D :D
Zelfs atheïsten..... Ik ben zelf atheïst en vat deze zin als negatief op, met een glimlach op mijn gezicht hoor, want ik denk dat je het anders bedoelde en dan vooral alleen maar positief. En anders interesseert het me nog niks, maar ik vind dit wel grappig om even te verduidelijken. "Zelfs de VS begint nu met klimaatoplossingen te komen. "
Zelfs X doet nu iets positiefs.
"X" zie je dus als iemand die dat waarschijnlijk niet of nooit zou doen. Ook atheïsten en zelfs mensen waarvan je het nooit zou verwachten.... (Tref jij weer, wil je wat leuks zeggen over een groep, zeg je het tegen iemand van die groep, krijg je dit... :D)

Dat ik niks over atheïsten of "bekeren naar atheïsme in WOII" heb geschreven is omdat het me weinig relevant leek. Bekeren naar een katholiek hield in dat je daardoor meer kans had op bescherming van de kerk. Of dat bij atheïsten zo werkte betwijfel ik, volgens mij was atheïsme/secularisme ook lang niet zo groot toen als nu.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat Was uiteraard niet negatief bedoeld, eigenlijk eerder aanvullend. Ik had niet "Zelfs" maar "Ook" moeten gebruiken, inderdaad. Alles :-)) bedoeld .
Ja een Jood kon als hij meende dat het zou helpen bijvoorbeeld katholiek worden om niet te worden gedeporteerd. Er zullen vast vele gevallen zijn geweest die dit dwaalspoor hebben gevolgd. En er zullen vele gevallen(de meeste) zijn geweest waarin het niet geholpen heeft. Maar misschien, heel misschien is er een geval geweest dat de bekeerde Jood een Nazi tegenkwam, die nog niet zo streng was in de Nazi-leer dat hij bijvoorbeeld een bekeerde Jood, niet meer als Jood beschouwde en liet lopen. Hierdoor de Jood behoedend voor deportatie.
In die optie is mijn antwoord dus 'Ja'. Maar de veronderstelling dat iets dergelijks ook echt gebeurd zou zijn acht ik zelf heel summier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkl We hebben allemaal de vraag eenzijdig belicht ben ik nu achter. Bekeren kon zin hebben niet om de nazi's voor de gek te houden, maar om bescherming te ontvangen van kerken/geestelijk leiders. Het maakt het verhaal nog gekker, lees de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben toch de mening toegedaan, dat bekering tot het katholicisme slechts nuttig en mogelijk kon zijn zolang men niet in handen van de Nazi's viel. Daar hielp geen moeder noch de RK kerk aan. Niet zozeer de Nazi voorkwam deportatie, maar de RK Kerk. En dat kennelijk op geheel eigen wijze. Dus het antwoord blijft bij 'ja' bekering was mogelijk, maar of je niet gedeporteerd zou worden als je in handen viel van de NAZI blijft een suggestie. Zie mijn eerdere antwoord.