Onder absolutisme acterende parlementen hebben een adviserende functie aan de vorst, maar de vorst bepaalt wat hij met hun adviezen doet, hij kan ze opvolgen, maar hij kan ze ook naast zich neerleggen. Daarnaast hebben parlementen onder absolutisme vooral een uitvoerende functie. Zij zorgen ervoor dat de regels en wetten van de vorst worden nageleefd. Hierbij kunnen ze evenwel ook vernieuwend bezig zijn, zolang ze maar binnen 's vorsts wil handelen. Minister Colbert in bijgevoegde 1e bron was iemand die, binnen de kaders gesteld door Lodewijk XIV, het financieel-economisch beleid geheel vernieuwde.
Toch moest ook de vorst rekening houden met andere politieke groeperingen, met name adel en rijke burgerij. Hij kon deze groepen niet bij voortduring tegen de schenen trappen, want als hij iedereen van zich vervreemde riskeerde hij opstanden waarin hij alleen zou komen te staan. Remedie was om verschillende dergelijke groeperingen tegen elkaar uit te spelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
thanks!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
you're welcome!
PS. Was vergeten de kerk te noemen, naast adel en rijke burgerij. Zeker een (in die tijd ook politieke) macht om rekening mee te houden.
Antoni
8 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord!