Wat was de oorspronkelijke functie van de bol op de Berliner Fernsehturm?

Ik weet dat het nu een restaurant is, maar wat was de functie in de jaren 60/70/80? (DDR tijd)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De functie van de bol was aan de eerste satelliet, de Sputnik, te herinneren. Dat was toen hét zinnebeeld van de Sowjet-voorsprong op ruimtevaartgebied.
“Die Kugel des Fernsehturms sollte an die sowjetischen Sputnik-Satelliten erinnern.”

Toegevoegd na 42 minuten:
Sowieso heb je onder de zendantennes technische ruimtes nodig voor de zendinstallaties zelf. Die zitten in de bovenste helft van de bol in drie verdiepingen boven de twee waar het publiek kan komen.
Verder is er een meteorologische waarneempost, en bovenin de bol zit brandbestrijdingsapparatuur.

De onderste helft bestaat (ook in de oorspronkelijke inrichting) uit het restaurant met een langs de ramen draaiende ring tafels, daaronder het panoramaplatform, en onderin de ruimte voor de airconditioning van publieks- en zenderruimtes.

Toegevoegd na 1 uur:
Technisch was het doel van de bolvorm om een maximale binnenruimte voor zendinstallaties en publieksruimtes inclusief airco te creëren binnen het in de opdracht gevraagde minimum aan buitenoppervlak van de constructie. Dan kom je vanzelf op een bolvorm uit.
(“Ein Argument für die Ipro-Architekten ist, dass es eine Arbeitsanweisung gab, den Raumbedarf für den Turmkorb so zu gestalten, dass bei möglichst geringer Oberfläche ein maximales Volumen für die Sendetechnik, den Publikumsbedarf und die gewünschte Vollklimatisierung zur Verfügung zu stehen habe. Bei dieser Vorgabe ist die Kugel die einzig mögliche Lösung. Das Architektenkollektiv hat insgesamt 40 Turmkorbvarianten ausprobiert.”)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Klopt, de oorspronkelijke functie van de bol op de Alex-turm was inderdaad een herinnering aan de Sputnik. Het hele bouwwerk van de Fernsehturm (niet te verwarren met de Funkturm) was bedoeld als een demonstratie van de prestaties en de kracht van het van het socialistische systeem.
Er is weliswaar een restaurant boven het uitzichtplatform maar dat is niet de functie, en zeker niet de oorspronkelijke functie van de bol.
Nog een stukje uit Der Tagesspiegel van 3 oktober 2013 ter ere van een "Schnapszahl"-jubileum (bestaat uit identieke cijfers).
http://www.tagesspiegel.de/berlin/jubilaeum-am-alexanderplatz-der-fernsehturm-wird-44/8881550.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dus toch een communistische/sovjet achtergrond
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spoetnik 1 was een Russische kunstmaan uit 1957. Het was de eerste kunstmatige satelliet die in een baan om de Aarde werd gebracht. Met deze eerste ruimtevlucht begon het tijdperk van de ruimtevaart.
De achtergrond van de betekenis van de bol op de Alex-turm is gewoon een verwijzing naar een wetenschappelijke overwinning van de ruimtewedloop die er was tussen Rusland en Amerika. Het was een strijd tussen twee wereldmachten Die werd door Rusland in 1957 gewonnen door de inzet van wetenschappers via het lanceren van de Sputnik-1. Dan mag je best een bolletje op een paal neerzetten.
Maar om daar gelijk de ideologie van een land aan te verbinden lijkt mij niet juist. Dan had men het gevaarte wel rood geverfd.
Amerika kwam in februari 1958 met de Explorer-1. Als zij de eerste was geweest had er misschien een vijfmaal zo'n grote bol op het Witte Huis gestaan.
Helaas voor Amerika waren de Sovjets ook de eersten met een bemande ruimtevlucht, in 1961 met Joeri Gagarin.

Andere antwoorden (1)

De toren zelf was in 1969 klaar, en vanaf die tijd in gebruik genomen als TV- en radiotoren. Maar voor ook de binnenruimten in de bol gereed waren voor ingebruikname, was het 1972. Nog steeds DDR-tijd dus.
Begin 1972 werden de overgebleven paviljoens ingericht voor tentoonstellingen, een informatiecentrum, een bioscoop en "gastronomische inrichtingen". Een restaurant was dus één van de oorspronkelijke functies.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Voor gastronomie is geen tijd als je na 60 minuten al je tafel in het restaurantgedeelte moet vrijmaken. Het blijkt dat de genoemde paviljoens gebouwd zijn aan de voet van de toren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen hoe kom jij toch aan al die minnaars? Niet dat ik jaloers ben, ik heb er ook een aantal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee. Blijkbaar zijn er mensen die dat nodig vinden om hun eigen ego te strelen ; maakt net uit wat je zegt, je krijgt gewoon standaard minnen. Dat hoort er bij als je op welke manier dan ook opvalt op GV. En vooral als je nog wel eens een uitgesproken mening hebt. Helaas blijken de minduimen de laatste tijd nog wel te werken, en de plusduimen nauwelijks meer.