Het begon zo rond 1850 met het versturen van geboortebrieven, formele aankondigingen van de geboorte van de baby. Die kregen in de loop der tijd een leuk randje. En zo kwam het dat rond 1940 rijke mensen geboortekaartjes gingen versturen. Eerst alleen de rijken omdat post versturen toen heel duur was. En sinds 1950 is het in Nederland algemeen gebruik geworden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vóór die tijd konden mensen zien aan het kraamkloppertje dat op de deur hing dat er in dat huis een baby was geboren. Met dat kloppertje kon zachtjes aangeklopt worden, zodat de rust van moeder en kind niet verstoord werd.
Amadea
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Het is wel een Nederlandse gewoonte, want van mijn zussen en broers overzee (Amerika, Australië en New Zealand) heb ik nooit geboorteaankondigingen gekregen. Het is daar niet de gewoonte. (Ik ben vanmiddag voor de 5e keer oma geworden, dit terzijde.;))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana. In elk geval door mij van harte gefeliciteerd met het OMA-schap.
PS: Hebt u een email of een SMSje ontvangen vanuit Down-under of the States?Of ging het via skype? Of wonen de kinderen gewoon 'om de hoek'?? Toch een geboortekaartje?!
Van oudsher werden geboorteaankondigingen in de krant gepubliceerd. Pas later kwam het geboortekaartje erbij.
De reden om dit te doen was uit sociale belangen. D.w.z. dat men het voor de toekomst van het kind verstandig vond te laten zien dat het er was. Ook de ouders werden weer eens met naam in de krant vermeld. Het was a.h.w. een soort reclame voor jezelf en evt. het bedrijf wat je had. Het werkte ook als een soort bevestiging van je status.
Tegenwoordig is er de social media en er zijn relatiebureau's te over om stellen te matchen. Of denk eens aan twitter en linked in.
In vroeger tijd werden verlovingen, huwelijken en geboortes in de krant gepubliceerd.
Dit had tot doel om de kinderen al van heel jong af aan een geschikt sociaal netwerk als start te geven.
Eerst werd dit alleen door de rijkere mensen gedaan, maar al snel zagen de minder bedeelden ook de belangen in van dit soort aankondigingen. Een sociaal netwerk levert niet alleen huwelijken op, maar ook kansen op o.a. werk.
Dit was in vroeger tijd niet anders. Alleen misschien iets omslachtiger in de ogen van de moderne mens.