wanneer ontstond het chinese schrift?

uit welke tijd stamt het eerst gevonden Chinese schrift? (zover wij weten)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Vermoedelijk ontstond het schrift zo'n 5.000 tot 6.000 jaar geleden, rond 3500 v.Chr., in Sumer en later in zeer uiteenlopende gebieden van de wereld, zoals Egypte, de Indusvallei en China en (tussen 1200 en 400 v.Chr.) ook in Meso-Amerika. Waarschijnlijk is het schrift vanuit Mesopotamië verspreid naar de Indusvallei en naar Egypte. Aangenomen wordt dat het Chinese schrift onafhankelijk daarvan is ontwikkeld.

Hanzi (IPA: [ han tsɨ ]) betekent letterlijk 'Chinees karakter' in het Standaardmandarijn. Deze karakters worden gebruikt om de Chinese talen op te schrijven. Hanzi is onder te verdelen in traditionele en vereenvoudigde karakters.

Chinese tekens worden doorgaans ingedeeld in 5 categorieën:
ideogrammen (ideeweergave): 下 = onder, 上 = boven
pictogrammen (beeldweergave): 月 = maan, 日 = zon
samengestelde ideogrammen: 日+月 = 明 = helder
fonogrammen (betekenisweergave via radicaal en fonetisch deel)

Het Chinese schrift werd vereenvoudigd in 1949 o.l.v. Mao Zedong door middel van:
vermindering van het aantal karakters in een teken;
aantal tekens verwijderd uit de taal;
verschillende ingewikkelde tekens vervangen door één eenvoudige.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wrk132 Heb je een bron die dat bevestigd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Superinteressant. Heb hem gevonden: http://www.brainmatters.nl/news/digitale-revolutie-bedreigt-chinese-taal/ Iets genuanceerder, kinderen hebben meer moeite door de invoer. Het is nog niet zo dat ze het alleen nog maar fonetisch op kunnen schrijven (immers leert elk kind nog de tekens).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb het uiteindelijk zelf ook kunnen opzoeken, en dat komt er dichtbij. dankjewel!