Was de profeet Mohammed een historisch persoon?

Zijn er naast de Koran nog andere historische bronnen die het bestaan van de profeet Mohammed bevestigen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De historiciteit van Mohammed betreft de mate waarin geschiedkundigen een reconstructie kunnen maken van het leven van de historische figuur Mohammed. Hoewel het bestaan van Mohammed door vrijwel de meeste historici wordt erkend, is over zijn leven zeer weinig bekend. Geen enkele bekende bron dateert uit de tijd dat Mohammed leefde waardoor elke overgeleverde schriftelijke bron secundair is. Ook archeologische aanwijzingen met betrekking tot Mohammeds leven zijn uiterst beperkt, daar Saudische regering over het algemeen onwelwillend tegenover archeologisch onderzoek rondom Islam staat.
De vroegste bron die informatie bevat met betrekking op het leven van Mohammed (circa 570/571 – 8 juni 632 ) is de Koran, gevolgd door de Hadith (de verzameling van citaten en daden van Mohammed) en de biografieën van Mohammeds leven, die de Sira genoemd worden. Deze bronnen worden door wetenschappers als onbetrouwbaar gezien bij de reconstructie van Mohammed als historisch persoon omdat zij enerzijds geschreven zijn door, mogelijk weinig objectieve, volgelingen van Mohammed en anderzijds dateren uit de periode van na Mohammeds dood in 632.
De vroegste niet-islamitische bronnen die Mohammed dateren van enkele jaren na Mohammeds dood en beschrijven zijn positie als machthebber over de aan de Rode Zee grenzende delen van Arabië. Een Armeense kroniek is de eerste niet-islamtische bron die Mohammed, als een handelaar die bekend was met de Joodse geschriften en meende te beschikken over Goddelijke inspiratie, in een religieuze context plaatst.
fremar