Waarom bleven Canadese militairen tot lang na de bevrijding in Nederland?

Het zou een half jaar na de bevrijding duren totdat de militaire eenheden weer in Canada waren bij hun familie. Waren er geen vliegtuigen of oceaanschepen die hen naar huis konden brengen?

9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Iedere plaats in Nederland moest bevrijd worden van de Duitsers, ook het opsporen van Duitsers en "foute Nederlanders" 5 mei was Nederland officieel bevrijdt maar Schiermonnikoog werd pas 11 juni "gezuiverd" van de Duitsers.
Daarnaast is het een enorme operatie geweest, denk aan verplaatsing materieel, verwijdering van Duitse stellingen en geschut.
Kortom het was niet op 5 mei dat alle Duitsers en hun materieel in NL waren verdwenen. Duitsland was toen gecapituleerd maar er was nog heel wat op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen de nazi-Duitsers weg waren moest de veiligheid weer gegarandeerd worden. We hadden geen leger en geen politie meer om de orde en rechtsgang op te zetten / te brengen. Er moest oorlogsmaterieel ed opgeruimd worden.