Waarom hadden de vikingen hoorns op hun helmen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag krijg je straks op de tv, dat voorstukje heb ik toevallig ook gezien dat de vraag was; waarom hadden de Vikingen hoorn op hun helmen? Bij het programma "echt waar?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en het antwoord was: hoorns waren drinkbekers......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook gezien, dus de vraag is niet echt origineel :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze antwoord heb je ook gehad bij echt waar!

Het beste antwoord

Veel mensen denken aan helmen met hoorns als ze de term Viking horen. Dit is echter historisch niet correct. In de 19e eeuw vonden archeologen vaak holle hoorns naast helmen in graven van Vikingen. Lange tijd geloofde men dat de hoorns oorspronkelijk vastzaten aan de helm. Dit beeld verspreidde zich gedurende de 19e eeuw door de gehele wereld. Daarna bewezen archeologen dat de hoorns gewoon een functie hadden als drinkbeker en bijgevolg niets met de helm te maken hadden...

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar...., 't staat wel stoer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helmen met horens

Er is geen bewijs gevonden dat Vikingen dit soort helmen zouden dragen. Het is waarschijnlijk een mythe uit de 19e eeuw, welke ondersteund wordt met striphelden als Hagar de verschrikkelijke of Asterix en diverse films. Bovendien waren helmen erg duur en konden alleen de hooggeplaatste Vikingen deze betalen. De gewone man droeg een strakke leren kap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoorn waren drinkbekers en werden meebegraven bij hun dood.... net behandel in waar of niet waar... heb je vast zelf ook gezien.

Toegevoegd na 47 seconden:
Ze zaten dus helemaal niet vast op hun helm, dat dacht men bij het opgraven.