Waardoor worden alfa-studies alfa genoemd en bèta-studies bèta?

Gaat dat terug op het Trivium en Quadrivium van de middeleeuwse universiteit?

9 jaar geleden
2K
Reddie
9 jaar geleden
Dat alfa en beta vind je overigens alleen in Nederland.
In andere landen wordt dat onderscheid niet gemaakt.
Het is ook een beetje onzinnig, want je kunt best zowel goed zijn in talen als in de exacte vakken.

Het beste antwoord

Binnen de wetenschap worden de disciplines wel onderverdeeld in alfa-, bèta- en gammawetenschappen. Deze indeling heeft zijn historische wortels in de organisatie van universiteiten, en de professionalisering van de wetenschap zoals die met name in de negentiende eeuw heeft plaatsgevonden. Hoewel er altijd twisten mogelijk zijn over de scheidslijnen, en er altijd wel voorbeelden te geven zijn van vakgebieden die niet in een eenvoudig schema te plaatsen zijn, kunnen we een grove karakterisering geven van de alfa-, bèta- en gammawetenschappen in termen van hun studieobject:

De alfawetenschappen bestuderen de producten van menselijk handelen.
De bètawetenschappen bestuderen de niet-menselijke natuur.
De gammawetenschappen bestuderen het menselijk handelen.