Wat is het verschil tussen de Azteken, Maya's en Inca's?

Tijden mijn vakantie in Mexico begreep ik van de locale bevolking dat de Azteken krijgers waren, de Maya's vooral bestonden uit geleerden en de Inca's boeren waren. Klopt dit? Of zijn het bv volkeren uit een andere tijd periode of gebieden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
25.1K

Antwoorden (1)

Deze volken hadden de drie meest ontwikkelde beschavingen in Latijns-Amerika toen de Europeanen vanaf 1492 arriveerden, terwijl de meeste andere Indianen nog leefden als jager-verzamelaars. De beschrijving die je hebt gekregen vatten de drie beschavingen best wel goed in één woord samen, maar één woord is eigenlijk te weinig en er zijn veel meer verschillen.

Het Azteekse rijk bestond van ca. 1200 tot 1521 in Mexico, rond het tegenwoordige Mexico-Stad. Het was inderdaad een krijgersvolk en ze staan vooral bekend om hun grootschalige gebruik van mensenoffers. Desondanks hadden ze een goed georganiseerde maatschappij en hun hoofdstad Tenochtitlan (nu Mexico-Stad) moest een prachtige stad geweest zijn. Hun rijk werd in 1521 door de Spanjaarden met de grond gelijk gemaakt.

De Maya's leefden in het zuiden van Mexico rond het schiereiland Yucatán. Hun hoogtijdagen waren van 250 tot 900. Zij staan bekend om hun astronomische kennis en waren van de Indiaanse volken het verst gevorderd in wetenschap, wiskunde en schrift. Toen de Spanjaarden arriveerden was het rijk inmiddels al in verval geraakt. Chichen Itza is een bekende Mayastad.

De Inca leefden in de Andes van Zuid-Amerika, zo rond het hedendaagse Peru. Het rijk bestond van 1438 tot 1533 toen het veroverd werd door de Spanjaarden. Zij leefden inderdaad vooral van de landbouw en gebruikten hiervoor een terrassensysteem. Ze hadden een sterke overheid en onderhielden een uitgebreid wegennetwerk door de Andes. De Incastad Machu Picchu is wereldberoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt veel aan de Inca's toegeschreven terwijl hun bestaan slechts relatief kort was. Er zijn bijvoorbeeld sterke vermoedens dat niet zij maar veel oudere beschavingen de meest tot verbeelding sprekende reusachtige bouwwerken hebben gemaakt, zoals de fundamenten van Machu Pichu en Sacsayhuaman (Saqsaywaman). Het bouwwerk wat de Inca's hierbovenop bouwden van rommelge kleine stenen bewijst dit eigenlijk al. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de puzzelstukken uit het verleden van het Zuid Amerikaanse continent nog lang niet compleet zijn en niet kloppen met wat de huidige geschiedenisverhalen ons dit voorspiegelen.