wat heeft de tweede wereldoorlog met de splitsing van Duitsland te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Hoe bedoel je splitsing de verdeling van berlijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De splitsing van Berlijn had dezelfde oorzaak als die van Duitsland. De helft van de stad lag in de invloedssfeer van de VS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MaartenVerrips
Dat is niet helemaal waar. ;)
Berlijn werd volkomen ingesloten door, en lag diep in de DDR. Berlijn werd dan ook bevrijd door de Sovjets en is korte tijd volledig in handen van de Sovjet-Unie geweest.
Het Londen Protocol schreef onderverdeling in vier sectoren voor (Frans, Brits, Amerikaans, Sovjet) conform afspraak.
Veel mensen beseffen niet dat West-Berlijn een exclave van West-Duitsland was. Concreet:
Met invloedssfeer had het weinig te maken. West-Berlijn lag in Sovjet-gebied, maar behoorde tot de geallieerden omdat dit simpelweg als zodanig werd afgesproken in het Londen Protocol, ruim vóór de Conferentie van Jalta.
West-Berlijn behoorde tevens niet exclusief tot de VS, maar werd onderverdeeld in Amerikaanse, Britse en Franse sectoren.

Antwoorden (1)

In de tweede wereldoorlog werd Duitsland van twee kanten aangevallen: uit het oosten door de Sowjet Unie, uit het westen door de geallieerden (met name Verenigde Staten en Engeland). Zij verdeelden na de oorlog Duitsland in invloedssferen (afgesproken op de conferentie van Jalta). Dit had tot gevolg dat het oostelijk deel van Duitsland, dat in de Sovjet-invloedssfeer lag, zich apart van de rest van Duitsland ontwikkelde tot een communistische dictatuur. Vandaar de splitsing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ter aanvulling van het eerste antwoord:
De splitsing is ook gedaan om Duitsland zwakker te maken en te zorgen dat Duitsland niet zo snel meer een (wereld) oorlog veroorzaakt.
Rusland was wel de veroorzaker van de splitsing. Na de oorlog wist men niet hoe het verder moest met Duitsland . Het Westen had een afwachtende houding hierin. Rusland heeft toen hierin het voortouw genomen en actief Oost-Duitsland een apart communistisch land gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en Berlijn dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Berlijn was ook verdeeld in een Franse, Engelse, Amerikaanse en Sowjet zone. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijnse_Muur#mediaviewer/File:Occupied_Germany_and_Berlin.png