Ik zoek een overzicht van het Nederlandse naamvalsysteem, waar vind ik dat?

Ik heb gezocht en de tabel: de goede man, des goeden mans, enzovoort heb ik al gevonden. Net zoals in het Duits zijn er echter nog meer regels, weet iemand waar ik die kan vinden? Zoals voorzetsels, vaste combinaties en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Tot voorbeeld van de "zwakke verbuiging", het adjektief "goed", met het lidwoord en een substantief verenigd, aangezien de adjektieven volledig slechts in vereniging met een door het artikel bepaald substantief dus verbogen worden:

Enkelvoud,
Mannelijk. Vrouwelijk. Onzijdig.
Nominatief De goede man, De goede vrouw Het goede kind,
Genitief Des goeden mans, Der goede vrouw Des goeden kinds,
Datief Den goeden man (voor: mannel) Der goede vrouw Den goeden kinde
Accusatief Den goeden man. De goede vrouw. Het goede kind.

Meervoud (in alle geslachten gelijk),
Nomin. De goede mannen,
Genit. Der goede mannen,
Datief Den goeden mannen,
Accus. De goede mannen.

Opmerking: Blijkens dit voorbeeld is de n, het kenmerk van de zwakke verbuiging, in de genitief, datief en accusatief vrouwelijk enkelvoud, alsmede in den nominatief, genitief en accusatief meervoud afgesleten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn! Dit was nou een van die dingen waar ik (latent) ook naar op zoek was, maar nooit echt aan toe kwam. Scheelt me een hoop gepuzzel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kon mij de naam Willem Brill herinneren. Dat scheelde ook een hoop gepuzzel ::))

Andere antwoorden (1)

Een uitputtend overzicht van naamvallen in het moderne Nederlands is te vinden in de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS) (1997). Naamvallen worden behandeld onder verbuigingen, en daarbij is uitgebreid aandacht voor zowel zelfstandige naamwoorden, het gebruik met verschillende voorzetsels, persoonlijke voornaamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden, dit alles inclusief verschillende constructies. Een moeilijkheid bij het gebruik van de ANS is de soms ingewikkelde terminologie. Voor de tweede naamval gebruikt men de term genitief, voor de derde naamval datief.

Toegevoegd na 4 minuten:
In lesboeken voor Nederlandse grammatica in het middelbaar onderwijs is hopelijk een wat compacter en beter leesbaardere behandeling te vinden van verbuigingen dan in de wel zeer breed opgezette en niet eenvoudige hanteerbare ANS.