waar was in de middeleeuwen de woonplaats van de graaf van vlaanderen?

Toegevoegd na 3 uur:
die SimonV weet alles wel heel goed te vinden! hulde! maar nou weet ik nog steeds niet waar ze woonden...

Toegevoegd na 1 dag:
geweldi! wat een goed antwoord! dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
SimonV
9 jaar geleden
Je bedoelt deze?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gwijde_van_Dampierre
SimonV
9 jaar geleden
Of eentje van deze?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_graven_van_Vlaanderen
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt voor je compliment, maar ik weet nog steeds niet welke graaf je bedoelt... Gwijde van Dampierre was graaf van Vlaanderen van 1278 tot 1305 en is op 7 maart 1305 overleden in Compiègne (Oise, Frankrijk), dus hij zal daar zeker ook gewoond hebben.

Het beste antwoord

De graven van Vlaanderen woonden op verschillende plekken. Net zoals andere middeleeuwse vorsten reisden zij van de ene versterkte plaats naar de andere waar zij telkens inkomsten zouden kunnen ontvangen en waar voedsel en voorraden voor de graaf en zijn reizende entourage te vinden was. Met name aan de hand van de oorkonden van de Vlaamse graven kan men zien waar zij op een bepaald moment verbleven. Dit valt pas vanaf 1128 daaruit te achterhalen. Voor Lodewijk van Male is er zelfs een zogeheten itinerarium opgemaakt waarin dit gedetailleerd is uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
to the point!