Pax Romana betekent Romeinse Vrede. Het was de politieke stabiliteit die vanaf het begin van de jaartelling in de landen rond de Middellandse Zee ongeveer 200 jaar duurde. Deze vrede begon toen keizer Augustus in 27 voor Christus de macht greep in Rome.

Caesar Augustus was de eerste keizer van Rome. Hij leefde van 63 voor Christus tot 14 na Christus. Zijn heerschappij zorgde voor een tijd van interne vrede, die na zijn dood als Pax Augusta werd aangeduid. In vergelijking met de voorgaande eeuw en de regering van vele van zijn opvolgers bracht de Augusteïsche periode een echt langdurige periode van interne vrede, stabiliteit, zekerheid en welstand. Na de verwoestingen van de burgeroorlogen bloeide de economie op.

De Pax Augusta is dus de eerste periode (ongeveer 40 jaar) van de 200 jaar durende Pax Romana.
Amadea