Wat was de gedachte achter het tweevoud in het oude Egypte?

In Egypte , vond men dat alles in 2 delen beter was, bijv farao over 2 landen beneden en boven Egypte enz , wat was de gedachte hierachter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zo rond ( er er zijn verschillende meningen over de datum ) 3300 VChr zijn Opper en Neder Egypte samengevoegd.
Sindsdien is het dus wat voor ons Oud Egypte is.

De kroon van de farao was ook een samenvoegsel. Namelijk van een witte en een rode kroon. Dit waren de kronen van zowel Neder als Opper Egypte.

Maar verder lijk ik niet veel te vinden over wat je wil zeggen met 2.

Er waren
tientalle goden
4 zonen van Horus ( die op de canopen stonden )
42 Dodenrechters
vele verschillende versies van hun geloof ( soms waren verschillende godinnen zelfs moeder van een bepaalde andere god )

ik heb echt geen idee over welke 2 je het kan hebben.
9 jaar geleden
Een aanvulling op het voorgaande: de tweedeling noord en zuid is natuurlijk de belangrijkste, omdat (zoals al gezegd) de vereniging van de beide delen van Egypte een absolute mijlpaal was in de Oudegyptische geschiedenis. Noord en zuid verschillen ook dramatisch; denk aan het kurkdroge zuiden waar alleen langs de Nijl een strook vruchtbaar land voorkomt, versus de zeer vruchtbare Delta en dito Fayoem in het noorden. In het zuiden regent het zelden, in het noorden veel vaker.

Maar er waren meer tweedelingen: oost - west bijvoorbeeld. Het oosten was de plek waar elke ochtend de zonnegod Re werd geboren, het westen de plek waar hij elke avond stierf. Het is niet voor niets dat alle piramides op de westoever zijn gebouwd en de Vallei der Koningen in de westelijke bergen van Thebe is aangelegd.
Dag en nacht vormden ook een tweedeling, beide verdeeld in 12 uren. (In de schitterende grafkamer van Thoetmosis III, KV34, zie je de twaalf uren van de nacht afgebeeld, waar de zonnegod Re op zijn nachtelijke reis doorheen gaat.) Verder kende de Oudegyptische grammatica naast enkelvoud en meervoud nog een aparte vervoeging voor het tweevoud. Een voorbeeld: "sen" betekent broer, "senoe" "broers" en "senoey" twee broers.

Het klopt dat de Oude Egyptenaren zeer veel goden kenden. Wat minder bekend is, is dat veel goden een paar vormden. Als vrouw van de staatsgod Amon wordt meestal Moet genoemd, maar in de scheppingsmythe van de stad Hermopolis Magna (nu el-Ashmunein) was zijn vrouwelijke component Amoenet. Kortom: tweedelingen beheersten het leven van de Oude Egyptenaren, waarschijnlijk als gevolg van de belangrijkste twee: noord - zuid en oost - west.