wat was de cultuur waarin jezus leefde?

typische kenmerken enzo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Poet
9 jaar geleden
Hij was nogal reislustig dus het gaat om verschillende culturen. Hier vind,je allvast de kaarten van de plaatsen waar Jezus tijdens zijn leven was.
http://www.christipedia.nl/Atlas_van_de_Bijbel

Antwoorden (1)

Interessant voor de culturele context waarin Jezus opgroeide is het gegeven dat Nazareth op slechts vijf kilometer afstand van de stad Sepphoris lag. Deze stad, ook wel 'Parel van Galilea' genoemd, lag op een bergtop aan de weg van Ptolemais (Acco) naar het meer van Galilea. Na een opstand van de joden werd Sepphoris enkele jaren voor Christus gedeeltelijk verwoest door de Romeinse generaal Varus. In de jaren daarna werd de stad weer herbouwd. Daar zijn zeker alle timmerlieden uit de hele omgeving bij betrokken geweest en het is niet onwaarschijnlijk dat ook Jezus als (zoon van een) timmerman bij deze bouwactiviteiten betrokken is geweest.
Sepphoris was niet zo maar een gewone stad, maar de hoofdstad van Galilea en het handelscentrum van de regio. De stad had in Jezus' tijd al een rijke geschiedenis achter de rug. Het was een belangrijk ontmoetingscentrum van alle mogelijke denkrichtingen. Er is Grieks-Hellenistische invloed van de heersende intellectuele klasse. Als we er vanuit gaan dat Jezus goed is opgeleid, dan heeft hij vast de Griekse taal gesproken naast zijn waarschijnlijk Aramese moedertaal.
In Sepphoris heeft hij gemakkelijk kennis kunnen maken met verschillende stromingen binnen het Jodendom. In dit verband moet zeker melding gemaakt worden van de Hellenistisch geschoolde Joodse filosoof Philo van Alexandrië, die in Jezus' tijd een grote invloed had in Joodse intellectuele kringen.
De handel die volop bloeide in het grote Romeinse rijk bracht ook invloeden van buiten de grenzen van de joodse invloedssfeer naar deze stad op een steenworp van Nazareth. Welke ideeën er werden verkondigd op de pleinen en in de tempels blijft iets waarnaar we zullen moeten blijven gissen, maar het is bekend dat er in 50 voor Christus al een groot boeddhistisch klooster in Alexandrië gevestigd was en de landroute van India naar Egypte liep via Sepphoris. Het is geen vreemde veronderstelling dat de jonge Jezus in deze bruisende stad veel ideeën heeft kunnen oppikken die tot ver buiten het jodendom van zijn tijd reikten.
Amadea