Wat deden kleuters in de jaren 50?

Kleuterschool was niet verplicht en de vrouw had het druk met huisklussen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

ik ben zelf geboren in 1952 en was +/- 4 jaar oud toen ik naar de kleuterschool ging,
of het verplicht was is mij niet bekend.
wij zongen liedjes en tekenen , boetseren spelletjes spelen met elkaar enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Jeroen dat klopt helemaal we gingen gewoon naar de kleuterschool allemaal.
Ivana
9 jaar geleden
....en daarbij, je had meerdere broertjes en zusjes. Wij hadden in het souterrain een eigen poppenkamertje waar we uren speelden. Soms moest de baby meedoen om het 'gezin' compleet te maken. Het woord 'vervelen' kenden we niet. Ik ben direct na de oorlog naar de kleuterschool gegaan, op klompjes, want schoenen had ik niet. Ik heb niet het idee dat mijn moeder meer in het huishouden deed dan ik nu. De was werd bij ons ook in een elektrisch kuip-wasmachine gedaan. De eerste in de straat. Met 7 kinderen was dat wel handig, maar er is nu evenveel was, want wij kregen maar eenmaal in de week schoon goed en sportkleding was er niet bij.
ronron1212
9 jaar geleden
Moeders deden echt wel iets meer elke maandag de matjes kloppen vrijdag het hele huis op zijn kop en mijn moeder moest de was nog koken en met een wasbord schrobben. Vrouwen moeders hadden het echt niet makkelijk toen in verhouding met nu.
Reddie
9 jaar geleden
Op de kleuterschool nog:
Met blokken spelen.
Matjes vlechten.
Vouwen.
Kaarten prikken (voor een lanpje).
In de zandbak spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben ook in 1952 geboren. Op de kleuterschool werd ook een voorbereiding gegeven op de lagere school. Dat maakte het wennen aan een gestructureerde dag op school al eenvoudiger. Omdat ik veel ziek was ben ik niet steeds naar de kleuterschool gegaan en ik merkte dat ik een stuk miste ten opzichte van de kinderen die daar wel naar toe gegaan waren. Dat had vooral te maken met het aanpassen aan een gestructureerde vorm van dagindeling, samen dingen doen, je jasje ophangen en terugvinden etc.
Maar, zij die naar de kleuterschool gingen, hadden wel degelijk een dagbesteding thuis. Het niet hebben van een TV zorgde ervoor dat er door die genoemde moeders met veel fantasie dingen werden bedacht om de kinderen bezig te houden. Maar je kan je dat nu bijna niet meer voorstellen!