hoe kwam het dat de bijbel zo bekend was? rond 1400/1500

hoe kwam het dat de bijbel zo bekend was? rond 1400/1500?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Rond 1450 begon Johannes Gutenberg met boekdrukkunst in Europa. Hij drukte als eerste een Bijbel af. Door de uitvinding van de drukpers konden boeken veel sneller gemaakt worden, voor die tijd moesten monikken het namelijk nog letter voor letter met de hand overschrijven.
Daar kwam nog bij dat rond 1520 Maarten Luther voor het eerst een Bijbel in het Duits vertaalde (de taal van zijn volk) daarvoor waren er alleen Bijbels in het Latijn die gewone mensen niet konden lezen. Van daar uit werd Luther's Bijbel in meer talen vertaald. De Bijbel kwam dus voor meer (gewone) mensen beschikbaar en nam dus toe in populariteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Als iets beschikbaar komt, betekent dat niet automatisch dat het populair wordt.
De vraag is waarom de bijbel zo bekend was: misschien dat er tijdens de preek aandacht aan werd geschonken?