Wat zorgde ervoor dat burgers luisterden naar de kerk? rond 1400/1500.

Wat zorgde ervoor dat burgers luisterden naar de kerk rond de tijd dat maarten Luther in opstand kwam? graag groot en duidelijk antwoorden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik meen dat een van de grootste reden was om te "luisteren" de schrik was, die de mensen hadden voor de kerk. Vooral de Inquisitie heeft er (misschien iets later) sterk toe bijgedragen.
Als u er heel veel over wenst te weten, google dan maar eens op "inquisitie".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ook waren armen vaak van de giften van de diaconie afhankelijk, dan wil je wel gehoorzamen.
Het was hoogstwaarschijnlijk uit angst. Mensen kregen angst door oorlogen en geweld rond 500, hoop doet leven en men zocht een houvast. God dus. De Kerk heeft hier handig op ingespeeld en heeft daarna streng geregeerd waardoor mensen angstig waren en de Kerk bleven gehoorzamen, 1 van de middeltjes om de mensen te laten gehoorzamen was inderdaad de Inquisitie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De mens in de periode 1400 tot 1500 had weinig tot geen kennis van de wereld om zich heen. Normale burgers uit die tijd wisten vrijwel niets van natuur, anatomie of de medemens. De doorsnee burger kon niet lezen of schrijven en sprak standaard één taal waardoor de bijbel niet gelezen kon worden, burgers wisten dus niet wat waar en wat niet waar was. De belangrijke, geleerde monniken en priesters legden hen dingen op en zij moesten er maar gewoon vanuit gaan dat dat waar was en is precies wat ze deden. Mensen hadden namelijk veel gezag voor de kerk en zagen burgers met een functie binnen de kerk als Goddelijk en bovenmenselijk. Zij waren immers boodschappers van God en konden als enigste lezen uit Zijn woord. God zou ze niet voor niets de gave hebben gegeven om dit te kunnen doen toch? Er werd niet eens over nagedacht, wanneer je een functie bij de kerk had kon je onmogelijk ongelijk hebben, geloofden ze. Mensen waren zó bang om niet in de hemel te komen dat zij zich strikt aan de regels van de Katholieke kerk hielden, alles wat hen was opgedragen deden ze. De kerk beheersde hun hele leven en vrijwel iedereen binnen die tijd leefde zo vroom als mogelijk. Wat de mensen niet wisten is dat de Katholieke kerk eigenlijk vooral draaide om macht. Veel van de Katholieke geleerden maakten dingen op, vervormden teksten die in de bijbel stonden en gebruikten de trouw van Katholieke burgers om een extra zakcentje mee te verdienen. De grote Paus uit Rome, de leider van de kerk, werkte hier vrolijk aan mee. Hij was een voorstander van deze Geldklopperij, al zou niemand dit aan hem koppelen. Conclusie: Eigenlijk waren de volgelingen van het Katholieke Christendom in 1400 tot 1500 te dom om in opstand te komen. Zij geloofden wat ze hoorden en niets minder. Pas in de tijd van de opstand van Luther begonnen ook zij te realiseren dat er nog wel eens een lek kon zitten in de ijzersterke dam van de oprechtheid van het Katholieke geloof. Niet iedereen geloofde echter in een lek. Sommige burgers bleven het Katholieke geloof trouw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku je hebt me erg geholpen!
De kern van de oorzaak is dat mensen in de tijd van de middeleeuwen nog geen besef hadden van zichzelf als individueel wezen. Zo was de mening in een hele stad bij iedereen hetzelfde. Als de stad een bepaalde mening over iets had, dan volgden de kinderen de opvatting klakkeloos. Datzelfde gebeurde in de kerk. Na 1500 kreeg de mens meer besef over zichzelf als individueel wezen, met eigen mening die kon afwijken van die van de ander. De oorzaak is dus niet een gebrek aan wetenschap, maar ten diepste een gebrek aan besef van een eigen ego.