Hoe werden kerken vroeger verwarmd?

Of werden ze helemaal niet verwarmd en zat iedereen er in de winter te bibberen van de kou?

Met vroeger bedoel ik zo ongeveer de tijd van Willem van Oranje.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Ivana
9 jaar geleden
Kwam vroeger in beide kerken. Bij de protestanten was het altijd warm, bij de katholieken koud. Ik zei dan altijd als Katholiek dat wij ons warm baden. Dat wij geen verwarming nodig hadden. ;)

Het beste antwoord

Vroeger werden kerken niet echt verwarmd. Mensen zochten warmte bij elkaar. De kerken waren in die tijd vaak nog overvol, dus dat was niet zo moeilijk.
De kerk was en is wel de plek waar mensen kaarsjes branden, dus dat is al een beetje verwarming(sorry als mensen deze zin vervelend vinden).
Zelf nu hebben ze nog problemen met het verwarmen van kerken, omdat die zo groot zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet. De mensen namen een stoof mee. En ze hielden hun jas aan (wat trouwens in sommige kerken 's winters nog steeds nodig is, want zo'n grote ruimte warm stoken is enorm duur).
Amadea
9 jaar geleden
Aponi
9 jaar geleden
Mijn moeder heeft lange tijd in een kerk gewerkt. En zij vertelde wel dat ze daar nog steeds voetstoven gebruiken als het erg koud weer is. Vooral omdat de stenen vloer erg koud kan zijn.
Verwarming is niet mogelijk. Ook in verband met de oude graven die er liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor de stoof!
de kerken van vroeger werden met een soort ketel warm gehouden door water te koken met een vuurtje dat in grote buizen door de kerk liepen